رسانه و صدا و سيما مهمترين پايگاه ارائه و دريافت اطلاعات مردم نسبت به پيرامون خويش و شرايط موجود است. مردم به صدا و سيما اعتماد کرده و در صورت پايبندي به آن، اخبار و طرحواره هاي مورد تاکيد آن را در برنامه و اصول اساسي زندگي خويش قرار مي دهند. پس مولفه ها درگير در اين رسانه و موفقيت رقابتي آن در تقابل با ديگر رسانه ها بسيار مهم و حائز اهميت است.
بنابراين اين تحقيق با هدف بررسي عوامل تاثير گذار بر رقابت پذيري صدا و سيما شکل گرفت. بدين منظور و براي جمع آوري اطلاعات از تکنيک کتابخانه و فيش برداري از بروز ترين و معتبرترين منابع مرتبط با تحقيق استفاده گرديد. به اين ترتيب که از بين تمامي تحقيقات خارجي و داخلي مرتبط در دسترس که از مهمترين پايگاههاي نمايه سازي داخلي و خارجي مي باشند و مرتبط با تحقيق هستند، 8 تحقيق داخلي و خارجي انتخاب و به بيان و تشريح اين تحقيقات و مقايسه آن ها با يکديگر پرداخته شد. نتيجه اينکه بررسي منابع معتبر و بروز در اين زمينه نشان داد که عوامل بسياري رقابت پذيري صدا و سيما رو مورد اثر قرار مي دهند که مهمترين عامل آن تنوع اجرايي و بکارگيري از نيرو و منابع انساني نوآور و خلاق است و همچنين توانايي رقابت پذيري صدا و سيما عاملي بسيار مهم در جذب مخاطب و انتقال فرهنگ مي باشد.