خلاقيت به معناي خلق و آفرينش انديشه ها، ايده ها، افکار نو و بديع، متفاوت نگريستن، کشف و ابداع راه حل هاي جديد براي حل يک مساله است و نوآوري فرايند کسب انديشه هاي خلاق و تبديل آن به محصول و خدمت و يا يک روش عملياتي مفيد است. انسان ها داراي قوه خلاقيت هستند، برخي در يک زمينه داراي خلاقيت بيشتر و برخي در زمينه اي ديگر. خلاقيت مي تواند توسط استادان در زبان آموز شکوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين بايد محيط و فضاي مساعدي براي رشد و پرورش قوه خلاقيت زبان آموز فراهم آورد و با استفاده از روش جديد و خلاقيت پرور بارش فکري ميتوان به اين مهم دست يافت. در اين مقاله تلاش شده است خلاقيت و نوآوري در مرکز علمي تربيتي المصطفي (ص) واحد آشتيان به اختصار تبيين شود تا شايد مسير خلاقيت و نوآوري به درستي روشن گرديده و نهضت آن رشد يافته و بتواند پويايي خود را حفظ و تداوم بخشد. يادآور مي شويم هدف ما در اين مقاله شناخت شناسي خلاقيت و نوآوري نيست، بلکه هدف اصلي ما تبيين خلاقيت، نوآوري و شکوفايي به صورت جامع و فراگير است که البته از شناخت شناسي خلاقيت و نوآوري نيز بهره مند خواهيم شد.