در اين مقاله يک روش بهينه سازي کارآمد به نام «بهينه ساز مبتني بر آموزش و يادگيري» جهت يافتن جواب قطعي براي مسائل بهينه سازي، معرفي شده و همچنين الگوريتم بهينه ساز مبتني بر آموزش و يادگيري بهبوديافته (MTLBO) براي اصلاح اين الگوريتم پيشنهاد شده است. الگوريتم TLBO به دو فاز تقسيم بندي مي شود، فاز اول، که شامل فراگيري از استاد مي باشد و فاز دوم، که شاگردان از تراکنش متقابل همديگر آموزش مي بينند. ما در الگوريتم MTLBO براي جلوگيري از گرفتار شدن الگوريتم در اکسترمم هاي محلي که يک نقطه ضعف براي الگوريتم TLBO است، يک فاز سوم با نام فاز جهش به آن اضافه مي نماييم و همچنين تغييراتي در روابط تاثير معلم بر دانش آموزان ايجاد مي نماييم. ميزان کارايي روش MTLBO براي بسياري از توابع محک با خصوصيات متفاوت محاسبه و نتايج با چند روش هاي جمعيت محور مقايسه گرديد. نتايج نشان مي د هد که الگوريتم بهبود يافته پيشنهادي بهبود قابل قبولي در کارايي الگوريتم TLBO مرسوم دارد.