برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاثير رنگ محيط آموزشي بر خلاقيت کودکان 4 تا 6 سال

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: اسحق دواتگر زيبا*
 
 *موسسه آموزش عالي دانش پژوهان پيشرو اصفهان
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي توسعه پايدار و عمران شهري
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه آموزش عالي دانش پژوهان پيشرو (غير دولتي - غير انتفاعي)
زمان:  1396دوره 7
 
 
چکیده: 

خلاقيت عنصر مهمي در پيشرفت جامعه دارد. از آنجا که پرورش خلاقيت در کودکي انجام مي شود عواملي که باعث رشد و يا از بين رفتن خلاقيت مي شود را بايد مورد بررسي قرار داد. کودکان در سن 2 تا 13 سالگي بيشترين رشد خلاقيت را دارند و از آن سن به بعد پرورش آن به سير نزولي همراه است. پس در اين سن عوامل فردي و همچنين محيطي يا اجتماعي بسيار حائز اهميت مي باشد. محيط کودکان در اين سن اول منزل مسکوني و بعد از آن محيط آموزشي مانند مهد کودک يا مدرسه مي باشد. هر فضاي آموزشي بايد داراي هويت و معناي خاص خود بوده و مي بايست حس مالکيت و تعلق خاطر را در کودکان به وجود آورد، ايجاد اين حس نسبت به فضاي يادگيري باعث ايجاد آرامش و امنيت رواني مي گردد. که خود باعث بالا بردن قدرت يادگيري و پرورش خلاقيت مي شود. در اغلب کشورهاي توسعه يافته جهان اثبات شده است که تاثير فضاها و محوطه هاي باز و عناصر تحريک کننده طبيعي مثل نور، رنگ، آب و گياهان و طبيعت در شکوفايي استعداد و خلاقيت کودکان تاثير به سزايي دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير رنگ در محيط آموزشي مهد کودک بر ارتقا خلاقيت کودکان 4 تا 6 سال تدوين گرديده است و نيز نقش رنگ هاي گرم و مهيج را در پرورش و ايجاد خلاقيت بررسي کرده که به افزايش آن مي انجامد. اين مقاله با روش توصيفي تحليلي، کتابخانه اي و ميداني در فضاي آموزشي کودکان و ارتباط آن با خلاقيت به انجام رسيده است. کودکان سنين 4 تا 6 ساله به علت رشد فعاليت هاي هنري مغز در اين سن با ديدن تعدد و ترکيب هاي رنگي متفاوت خلاقيتشان پرورش يافته و يا ايجاد مي شود.

 
کلید واژه: خلاقيت کودکان، رنگ، مهدکودک، خلاقيت، کودکان (4-6 سال)
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 547   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی