هدف پژوهش حاضر مقايسه ي طرحواره هاي ناسازگار اوليه در دانش آموزان تيزهوش و عادي بود. روش تحقيق علي مقايسه اي و جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دختر، پايه دهم مدارس استعدادهاي درخشان و عادي شهر تهران بود. نمونه موردپژوهش 120 نفر از دانش آموزان تيزهوش و دانش آموزان عادي که به روش نمونه برداري خوشه اي انتخاب و به پرسشنامه طرحواره هاي ناسازگار اوليه يانگ پاسخ دادند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد که در 18 طرحواره ناسازگار اوليه تفاوت معني داري در بين دو گروه دانش آموزان دختر تيزهوش و دانش آموزان دختر مدارس عادي در سطح (P<0.05) وجود دارد و در کليه طرحواره هاي ناسازگار اوليه، دانش آموزان تيزهوش دختر کمتر از دانش آموزان دختر مدارس عادي مي باشد.