پژوهش حاضر باهدف بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر پيشرفت تحصيلي و کاهش اضطراب تحصيلي دانشجويان دانشگاه صنعتي کرمانشاه انجام شد. با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند ابتدا 240 نفر از دانشجويان از رشته هاي مختلف که دچار افت تحصيلي شده بودند انتخاب و 60 نفر (افرادي که مايل به شرکت در اين پژوهش بودند) در دو گروه آزمايش و کنترل به صورت تصادفي جايگزين شدند. روش تحقيق نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي ام اس ال کيو پينتريچ و دي گروت تعلل ورزي سولومون- راث بلوم و پرسشنامه اضطراب بک بود. نتايج پژوهش بر اساس روش تحليل کوواريانس نشان داد که مداخلات آموزشي راهبردهاي شناختي و فراشناختي منجر به افزايش توان در پيشرفت تحصيلي شده است همچنين تفاوت معناداري در نمره هاي اضطراب براي شرکت کنندگان گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل وجود داشت. به طورکلي يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي مي تواند بر کاهش اضطراب تحصيلي و افزايش پيشرفت تحصيلي موثر باشد.