اين پژوهش با هدف بررسي تعيين ميزان تاثير آموزش مهارت حل مساله و هوش هيجاني بر کاهش پرخاشگري نوجوانان انجام شد. نود دانش آموز که در پرسشنامه پرخاشگري نمره بالايي گرفتند، از بين کليه دانش آموزان دختر مقطع سو راهنمايي منطقه 3 تبريز که در سال 91 - 1390 مشغول به تحصيل بودند به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفي در 3 گروه قرار داده شدند. اگر اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي بود و به اين دليل از بين دانش آموزان، 60 نفر به عنوان گروه آزمايش (30 نفر گروه آزمايش اول و 30 نفر گروه آزمايش دو ) و 30 نفر هم به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. در اين پژوهش براي انگدازه گيري پرخاشگري از پرسشنامه پرخاشگري AGQ استفاده شد. نتايج نشان داد آموزش مهارت حل مساله و هوش هيجاني بر کاهش پرخاشگري نوجوانان موثر بوده، همچنين بين ميزان اثربخشي اين دو روش آموزش تفاوت معناداري مشاهده نشد.