هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش عزت نفس تحصيلي و خود ناتوان سازي در پيش بيني فرسودگي تحصيلي دانشجويان در قالب تحليل مسير بود. در يک طرح همبستگي شرکت کنندگان تعداد 150 نفر (48 دختر و 102 پسر) از دانشجويان کارشناسي دانشکده فني مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد بودند که با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسميت، پرسشنامه فرسودگي تحصيلي مسلش- فرم دانشجويان و مقياس خود ناتوان سازي بودند. يافته ها نشان دادند که بين عزت نفس تحصيلي و ابعاد خود ناتوان سازي و فرسودگي تحصيلي همبستگي معناداري وجود داشت. تحليل مسير نيز نشان دهنده آن بود که عزت نفس تحصيلي بر ابعاد فرسودگي تحصيلي به واسطه ابعاد خود ناتوان سازي اثرات غيرمستقيم معناداري دارد. مدل از برازش مناسبي برخوردار بود (c2/df=1.92، AGFl=089، GFl=0.97، CFl=0.98، NFl=0.95، RMSEA=0.07) يافته هاي پژوهش حاضر نشان دهنده اثرات غيرمستقيم عزت نفس تحصيلي بر فرسودگي تحصيلي و نقش واسطه اي ابعاد خود ناتوان سازي در اين زمينه بود.