برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاثير سطوح متفاوت تداخل زمينه اي بر اجراي مهارت پاس در پسران داراي اختلال نقص توجه/ بيش فعالي

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: حسن پور نجمه,رستمي ربابه*,هاديان فرد حبيب
 
 *بخش علوم ورزشي، دانشگاه شيراز
 
عنوان همایش: همايش ملي دانشجويي انجمن علمي رفتار حركتي و روان شناسي ورزشي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن علمي رفتار حركتي و روان شناسي ورزشي ايران
زمان:  1396دوره 1
 
 
چکیده: 

اختلال نقص توجه/ بيش فعالي يکي از گسترده ترين اختلالات رفتاري شناخته شده در کودکان در سنين مدرسه است، که به نظر مي رسد در آموزش مهارت هاي حرکتي و ورزشي کمتر مورد توجه محققين قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي تاثير سطوح متفاوت تداخل زمينه اي بر اجراي مهارت پاس در پسران داراي ADHD غيرباليني بود. جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان پسر 6 تا 12 ساله بيش فعال مقاطع ابتدايي مدارس شهر شيراز در سال تحصيلي 95-96 بودند. پس از غربالگري با استفاده از فرم SNAP-IV، افراد نمونه از ميان 265 دانش آموز، تعداد 56 نفر انتخاب شدند که اين افراد به روش انتساب تصادفي در گروه هاي مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش حاضر نيمه آزمايشي شامل دو گروه آزمايشي (تداخل زمينه اي بالا شامل 19 نفر و تداخل زمينه اي پايين شامل 20 نفر) و يک گروه کنترل (داراي تمرين بدني شامل 17 نفر) بود که بصورت پيش آزمون و پس آزمون اجراي مهارت پاس ارزيابي شد. هر دو گروه آزمايشي در 10 جلسه تمرين مهارت هاي حرکتي بنيادي که هر جلسه تمريني شامل45 دقيقه بود، شرکت کردند. نتايج اين پژوهش نشان داد که انجام تمرينات باعث بهبود اجراي مهارت پاس (p=0.000) مي شود. دستيابي به اين نتايج در حالي که تاکيدي بر نقش تمرين و برنامه ريزي مناسب آن در آموزش مهارت هاي حرکتي دارد، به نظر مي رسد چالش نو را در مباني نظري برنامه ريزي تمرين و نحوه استفاده از آن براي گروه هاي خاص به ارمغان بياورد.

 
کلید واژه: تداخل زمينه اي، مهارت پاس، اختلال نقص توجه/ بيش فعالي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 97  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی