برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

اثر یک دوره تمرینات با تاکید بر گیرنده های حسی و عمقی بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی کودکان با اختلال بینایی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: كبودتبار زكيه*,زينليان ليلا
 
 *
 
عنوان همایش: همايش ملي دانشجويي انجمن علمي رفتار حركتي و روان شناسي ورزشي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن علمي رفتار حركتي و روان شناسي ورزشي ايران
زمان:  1396دوره 1
 
 
چکیده: 

اختلال بينايي به عنوان يک قيود فردي، مي تواند باعث عدم ادراک بينائي کافي شده، و بر همه جنبه هاي رشد کودک تاثير بگذارد. بنابراين هدف از تحقيق حاضر بررسي اثر يک دوره تمرينات با تاکيد بر گيرنده هاي حسي و عمقي بر رشد مهارت هاي حرکتي بنيادي کودکان با اختلال بينايي مي باشد. به همين منظور تعداد 20 کودک کم بينا با ميانگين سني 6 تا هشت سال، با استفاده از نمونه هاي هدفمند و دردسترس انتخاب، و پس از انجام پيش آزمون اولريخ 2000 به صورت تصادفي در دو گروه برنامه تمرينات با تاکيد بر گيرنده هاي حسي و عمقي و فعاليت هاي معمول روزمره جاي داده شدند. گروه اول به مدت 8 هفته 3 جلسه اي، و هر جلسه 45 دقيقه در تمرينات تمرينات با تاکيد بر گيرنده هاي حسي و عمقي، که شامل چهار بخش سازمان يافته مي باشد شرکت کردند. گروه دوم در اين مدت فعاليت هاي روزانه خود را اجرا کردند. نتايج حاصل از تحليل واريانس نشان داد که بين ميانگين باقيمانده نمرات مهارتهاي حرکتي بنيادي آزمودني ها برحسب عضويت گروهي تفاوت معناداري وجود دارد (p<0.01). ميزان اين تاثير براي رشد مهارت هاي حرکتي بنيادي در گروه برنامه تمرينات مربوط بوده است. تمرينات با تاکيد بر گيرنده هاي حسي و عمقي مي تواند قيود فردي کودکان را تا حدودي جبران کرده و مهارتهاي حرکتي با استفاده از سيستمهاي حس عمقي بهبود دهد.

 
کلید واژه: برنامه متاسب رشدي، مهارت هاي حرکتي جابجايي، کم بينايي، آزمون اولريخ 2000
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 119  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی