برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاملي در باب مجازات پدر و مادر در قتل فرزند از منظر فقهي-حقوقي

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: قادري چرمهيني فاطمه,هاديان مهدي,هاديان حامد*
 
 *
 
عنوان همایش: كنفرانس سالانه پژوهش هاي حقوقي و قضايي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه هم انديشان مبتكر رادمان
زمان:  1396دوره 1
 
 
چکیده: 

فرزند کشي عبارتست از سلب ارادي و ظالمانه حيات فرزند به وسيله پدر و مادر بالغ و عاقل (اسحاقي، 1380، ص 151). با تحقق ارکان مادي، قانوني و معنوي جرم فرزند کشي محقق مي شود. از نظر فقهاي اماميه، پدر در قتل فرزند مجازات نمي شود. در اين باره فقها عمداتا به روايتي از امام صادق استناد کرده اند که رابطه ابوت را در قتل فرزند مانع قصاص مي داند. اجماع نيز دليل ديگري است که فقها بدان استناد مي کنند اما در بين فقهاي معاصر نظرات مخالفي در اين رابطه ديده مي شود که بنظر مي رسد اين دليل ديگر حجيت نداشته باشد. برخي از فقها دلايل فلسفي اين حکم را نيز ذکر کرده اند که بيشتر اين دلايل ضعيف و قابل نقض است. قانون مجازات اسلامي مصوب 1370 در ماده 220 به پيروي از نظر فقها رابطه ابوت را مانع قصاص مي داند و در صورت ارتکاب، پدر را محکوم به ديه و تعزير محکوم مي کند.در قانون مجازات جديد نيز قانونگذار در ماده 301 همين حکم را تاييد مي کند. با اين حال بسياري از حقوقدانان و صاحبنظران با اين حکم مخالف هستند و آن قانوني جرم زا مي دانند. همين جرم اگر توسط مادر به وقوع بپيوندد، فقها بر اين نظر هستند که مادر قصاص مي شود و دليل آن را اصل عمومات حکم قصاص مي دانند و چون دليلي بر استثناي آن نداريم، حکم مادر در قتل فرزند مانند ديگر افراد خواهد بود. همين نظر را قانون مجازات اسلامي تاييد مي کند. بنظر مي رسد که بايد قانون گذار در رابطه با اين دو حکم تجديد نظر کرند با توجه به اينکه قوانين بين المللي در رابطه با قتل فرزند توسط مادر استثنائاتي را قائل شده است که قانون گذار ايران بدان توجه ندارد، و همچنين رويکردي که جامعه جهاني به لغو اعدام دارد بايد در اين رابطه نيز تجديد نظر صورت گيرد.

 
کلید واژه: فرزند کشي، قصاص، تعزير، پدر، مادر
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 1739   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی