برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي مشکلات و محدوديت هاي درس هنر دوره متوسطه اول از ديدگاه معلمان (يک پژوهش کيفي، مورد مطالعه شهرستان فريدن)

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: زماني داراني فاطمه*
 
 *دانشگاه شهيد باهنر کرمان، ايران
 
عنوان همایش: همايش ملي پژوهش هاي مديريت و علوم انساني در ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه پژوهشي مديريت مدبر
زمان:  1396دوره 3
 
 
چکیده: 

نقش و جايگاه هنر به طور فزاينده اي در زندگي در حال بازشناسي است، اما هنرها به عنوان موضوعاتي جانبي و حاشيه اي در مدارس تلقي مي شوند. بزرگ ترين لطمه اي که سال هاست به هنر وارد مي شود آن است که ما به دانش آموزان اجازه مي دهيم براي لذت بردن از هنرها، به سادگي در کلاس درس بدون فعاليت هدفمند عمل کنند و گويي آن ها را در ساعت هنر به حال خود رها مي کنيم. اهميت درس هنر و از طرفي مشکلات انبوه اين حوزه موجب شد که در پژوهش حاضر به بررسي اين محدوديت ها و مشکلات، از ديدگاه معلمان درس هنر بپردازيم و از تجارب آنان بهره مند شويم. رويکرد اين پژوهش کيفي از نوع پديدارشناسي است. ميدان پژوهش را معلمان مشغول به تدريس هنردر دوره راهنمايي (متوسطه اول) شهرستان فريدن که داراي حداقل دو ساعت تدريس هنر در سال تحصيلي 96-95 بودند تشکيل دادند. تعداد اين معلمان 15 نفر بود که با رعايت اصل اشباع نظري از طريق مصاحبه نيمه ساختارمند در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش کدگذاري تحليل شدند. يافته هاي تحقيق که همان مشکلات و محدوديت هاي درس هنر بود در 6 مقوله اصلي معلم، مواد و مصالح، دانش آموزان، والدين، محيط آموزشي و سياست هاي آموزش و پرورش دسته بندي شد و هر کدام از اين مقوله هاي اصلي نيز به تعدادي زير مقوله فرعي تقسيم شد. نتايج نشان داد که مسائلي نظير عدم وجود تخصص و مهارت لازم در آموزش هنر، واگذاري تدريس هنر به دبيران غير تخصصي، محتواي نا مناسب کتاب درسي، کم اهميت شمردن درس هنر و اختصاص ساعت کلاس به دروس ديگر، کمبود وقت در تدريس و تمرين، کمبود بودجه، نا آگاهي والدين از اهميت هنر و نيز سردرگمي دانش آموزان در شناخت حوزه مورد علاقه خود از مهم ترين مشکلات درس هنر در مدارس اين شهرستان بوده است.

 
کلید واژه: درس هنر، معلمان هنر، تجارب تدريس، مقطع متوسطه اول، محدوديت هاي برنامه درسي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 530   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی