برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مراحل تعلیم و تربیت در اسلام از نظر ابن سینا

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: احمدپوري يونس,احمدپوري سيدميثم
 
 
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي روان شناسي، علوم تربيتي و رفتاري
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه هم انديشان مبتكر رادمان
زمان:  1396دوره 2
 
چکیده: 

دو نگرش کلي در آثار مربوط به تعليم و تربيت اسلامي بيشتر نمايان است. يکي نگرش فيلسوفاني که با تاثيرپذيري از فلسفه يونان مسائل عمده تعليم و تربيت را ارائه دهند. مانند ابن سينا، ابوعلي مسکويه، خواجه نصيرالدين طوسي. ديگري عالماني که منابع معرفي خود را بيشتر از قرآن و سنت گرفته و نگرش ديني به مسائل تعليم و تربيت دارند. مانند ابن سحنون، غزالي، ابن جماعه، شهيد ثاني.
در اين جا مسائل عمده تعليم و تربيت از جمله اهداف تعليم و تربيت، مراحل تعليم و تربيت، شيوه تعليم و تربيت مواد آموزشي و ويژگيهاي معلم از ديدگاه فيلسوف نامداري چون ابوعلي سينا مورد بررسي قرار مي گيرد. به طور کلي اصول تربيت از ديدگاه ابن سينا شامل خودشناسي که پايه و اصل در تربيت است، رعايت تفاوت هاي فردي و تنظيم برنامه بر اساس مراحل مي باشد. در مورد آموزش گروهي او معتقداست که آموزش فردي، آميخته با مشکلات و نارسايي هايي است و آموزش بايد گروهي و اجتماعي باشد. و در انتخاب معلم و دوست، شايسته است که مربي کودک عاقل، متدين و آگاه به تربيت اخلاقي باشد. و از بعد انسان شناسي، ابن سينا همانند فارابي و ديگر حکماي اسلام به تجريد، اصالت روح، بقاي آن پس از مرگ، رابطه متقابل جسم و جان و تقسيم بندي قواي انساني معتقد است او کمال خاص انساني را کمال عقل نظري و انسان را (مدني بالطبع) مي داندو روش اين مقاله به صورت توصيفي کتابخانه اي مي باشد.

 
کلید واژه: تعليم و تربيت، ويژگي هاي معلم، مواد آموزشي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 1625   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی