برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی مفهوم رنگ از سه رویکرد: میزان تاثیرگذاری، نحوه ابراز مفاهیم و معانی سمبلیک و انتزاعی رنگ ها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: فروزاني خوب مرجان*,بنجويي مهدي
 
 *دانشگاه جامع علمي و کاربردي، موسسه آموزش عالي آزاد نويد پارس
 
عنوان همایش: كنفرانس پژوهش هاي معماري و شهرسازي اسلامي و تاريخي ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه معماري و شهرسازي سفيران راه مهرازي
زمان:  1396دوره 1
 
چکیده: 

عنصر رنگ از عناصر ويژه اي است که شناخت ويژگي ها، خصوصيات و تاثيرات آن بر انسان، راهي براي خلق محيط ها و فضاها مي باشد. از آنجا که ادراک بصري مهم ترين نوع ادراک محيط و فضاها به شمار مي رود، لزوم توجه به قابليت ادراک بصري بالا و کاستن از فشارهاي بصري مانند آلودگي بصري، نورپردازي نامناسب، ترکيب نامناسب رنگ ها، التزام تامين سلامت است. رنگ ها داراي خصوصيات اثر بخشي در فضا مي باشند، سه عامل مهم در انتخاب رنگ تاثير رنگ ها در درک فاصله، کمپوزيسيون رنگ ها و وزن ادراکي رنگ هاست. همان طور که شناخت هنر با سليقه هنري افراد بسيار متفاوت است برگزيدن رنگ هاي مناسب نيز چيزي فراتر از پسند شخصي است انتخاب درست اين رنگ در فضا بايد با توجه به اهداف فضايي مورد نظر انجام پذيرد. بنابراين آنچه در اين مقاله بدان خواهيم پرداخت، مفهوم رنگ از سه جنبه روانشناسي، نماد شناسي و قوانين بصري در جهت ادراک و انتخاب درست رنگ و اصول ترکيب بندي آن در فضاهاي مختلف مي باشد و همچنين نقش کارکردي و زيبايي شناسي رنگ در انتقال پيام به مخاطب و تاثيرات ناشي از آن را بر افراد مورد بررسي قرار خواهيم داد.

 
کلید واژه: رنگ، ادراک بصري، روانشناسي، نماد شناسي، طراحي داخلي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 747   pdf-file
 











آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی