در قرن حاضر استرس يکي از مهم ترين زمينه هاي پژوهش در علوم مختلف به شمار مي آيد به طوري که اين موضوع توجه رشته هاي مختلف چون روان شناسي محيطي را به خود جلب کرده است. محيطي که انسان ها در آن زمان مي گذارند داراي نقشي موثر بر احساسات، عواطف، شخصيت و خلق وخوي آن ها دارد. فضاهاي آموزشي از جمله فضاهايي هستند که انسان ها بسياري از اوقات زندگي خود را در آن سپري مي کنند و از آنجاکه کيفيت طراحي فضاهاي آموزشي در ارتقاء کيفيت آموزش موثر است لذا اهميت پرداختن به اين موضوع را دوچندان مي نمايد. ازجمله عوامل محيطي موثر بر افراد نور طبيعي و چشم انداز محيط مي باشد؛ اين مهم شامل مواردي مانند تناسبات، ابعاد و محل قرارگيري پنجره ها، ميزان نور طبيعي و ديد و چشم انداز به بيرون و عواملي از اين دست است؛ که مي تواند علاوه بر تعيين کيفيت محيط، بر سلامت رواني از جمله ميزان استرس و يا آرامش افراد تاثير بگذارد. از آنجايي که کاهش ميزان استرس بر افزايش کارايي و عملکرد، ارتقاء قدرت يادگيري، تقويت حافظه و بالا رفتن ميزان بهره وري دانش آموزان و دانشجويان موثر خواهد بود، لذا در اين پژوهش به مطالعه و بررسي مطالعات پيشين صورت گرفته در رابطه با اين موضوع پرداخته و با استفاده از تحليل- محتواي مطالب، نتايج حاصل گرديده است. نتايج اين بررسي در جوامع مختلف و بافت هاي فرهنگي متفاوت مشابه بوده است و بيانگر همبستگي مثبت معنادار ميان وجود نور روز و چشم اندازهاي طبيعي بر کاهش استرس افراد در فضاهاي آموزشي مي باشد به گونه اي که در نتيجه آن افرايش کارايي و ميزان يادگيري در پي سلامت روان افراد حاصل مي گردد.