برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

جایگاه تربیت اخلاقی در فرهنگ آموزشی و برنامه درسی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: كيان مريم*
 
 *گروه علوم تربيتي، دانشگاه يزد
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي فرهنگ آسيب شناسي رواني و تربيت
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن روانشناسي ايران، دانشگاه الزهرا
زمان:  1396دوره 1
 
چکیده: 

صاحبنظران تربيتي، مساله تربيت اخلاقي را از نيازهاي ضروري هر جامعه مي دانند که غالبا به فرهنگ خانواده و همچنين فرهنگ آموزشي آن جامعه مرتبط مي شود. تربيت اخلاقي، به ويژه از دوره کودکي و نوجواني، براي والدين و برنامه ريزان آموزش و پرورش مسووليت آفرين است و کيفيت تحقق آن مي تواند براي فرد، خانواده و جامعه سرنوشت ساز باشد. هدف مقاله حاضر بررسي جايگاه تربيت اخلاقي در فرهنگ آموزشي و برنامه درسي نظام آموزش و پرورش ايران بود.
از روش تحقيق تحليلي- استنتاجي استفاده شد
.
يافته هاي مقاله حاضر، مويد مولفه هاي اثرگذار بر تربيت اخلاقي است. همچنين، به منظور تبيين کارکردهاي تربيت اخلاقي، برخي از مباني فلسفي، روانشناختي، جامعه شناختي و فرهنگي تشريح شد. در ادامه، چالش هاي تربيت اخلاقي در بين نوجوانان مورد کنکاش قرار گرفت. در نهايت، به منظور بهبود روند تربيت اخلاقي دانش آموزان در نظام آموزشي کشور، راهکارهاي پيشنهادي ارائه شد
.
در مجموع مي توان اذعان داشت که تربيت اخلاقي در فرهنگ خانواده شکل گرفته و ادامه مي يابد و پس از آن، در فرهنگ آموزشي و برنامه هاي درسي در موسسه هاي تربيتي، کامل مي شود. نقش و اهميت برنامه هاي درسي در رشد تربيت اخلاقي بسيار حساس است و فقدان برنامه ريزي کارآمد، رشد تربيت اخلاقي در بين نوجوانان را با چالش مواجه مي کند. محيط تربيتي سالم و کار آمد و به ويژه نقش مربيان که ناظر تربيت اخلاقي نوجوانان هستند، در کنار تاثيرگذاري رسانه هاي جمعي، گروه همسالان و شبکه هاي مجازي، در نحوه تحقق اين هدف، بسيار نقش دارند
.

 
کلید واژه: تربيت اخلاقي، فرهنگ، برنامه درسي، نظام آموزش و پرورش
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 714   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی