برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش استرس دانش آموزان دختر

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: عزيزپور طاهره*
 
 *دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرمانشاه
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي فرهنگ آسيب شناسي رواني و تربيت
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی: انجمن روانشناسي ايران، دانشگاه الزهرا
زمان:  1396دوره 1
 
 
چکیده: 

با توجه به شيوع بالاي استرس در سطح آموزشگاه ها و مدارس و شيوع بيشتر آن در دختران نسبت به پسران و ايجاد اختلال در دستيابي به اهداف آموزشي و ايجاد مشکلات گوناگون آموزشي و کاهش عملکرد تحصيلي، نياز به رويکردهاي مداخله اي و آموزش هاي هدف مند مانند آموزش ذهن آگاهي در جهت کاهش استرس دانش آموزان به منظور کمک به موفقيت بيشتر آنها در امور تحصيلي و آموزش ضروري به نظر مي رسد.
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش استرس دانش آموزان دختر مورد انجام قرار گرفت
.
پژوهش حاضر کاربردي با روش شبه آزمايشي است. جامعه آماري پژوهش حاضر را کليه دانش آموزان دختر آموزشگاه کيش شهر کرمانشاه در سال تحصيلي 96-95 تشکيل مي دهند که از روش نمونه گيري تصادفي براي انتخاب نمونه استفاده شد. سپس دانش آموزان به پرسشنامه استرس تحصيلي پاسخ دادند
.
نتايج نشان داد که ميانگين نمره استرس پس از انجام آموزش ذهن آگاهي در دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل، کاهش معناداري داشته است
.
آموزش ذهن آگاهي، مي تواند به عنوان رويکردي موثر در زمينه کار با دانش آموزاني که داراي درجات بالاتري از استرس هستند، تلقي شده و لازم است در مدارس توسط مشاوران مدارس بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد
.

 
کلید واژه: ذهن آگاهي، استرس، عملکرد تحصيلي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 167   pdf-file
 


moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی