برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

نقش فرهنگ در شکل گیری سبک های تغذیه ای کودکان

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: كاظمي رويا*,زهرايي شقايق,دهشيري غلامرضا
 
 *دانشگاه الزهرا (س)
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي فرهنگ آسيب شناسي رواني و تربيت
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن روانشناسي ايران، دانشگاه الزهرا
زمان:  1396دوره 1
 
چکیده: 

خوردن يک عامل مهم روان شناختي محسوب مي شود به طوري که بخش قابل توجهي از ارتباط بين کودک و مادر از طريق خوردن شکل مي گيرد و بر اساس برخي نظريه هاي روان شناختي کيفيت روابط بين کودک و مادر، تاثير به سزايي در مشکلات سلامت روان دارد. در حين شکل دهي الگوهاي خوردن کودک، بسياري از ويژگي ها مانند داشتن آزادي عمل، وابستگي، مسووليت پذيري و... شکل مي گيرد. به همين دليل سبک هاي تغذيه اي داراي اهميت زيادي هستند. سبک هاي تغذيه اي زيرمجموعه اي از سبک هاي فرزندپروري هستند و به خواسته ها و پاسخ هاي مربوط به بافت تغذيه اي و اينکه والدين چگونه با کودکشان در مورد تغذيه تعامل دارند، اشاره مي کنند. اين سبک ها به دو دسته پاسخ گو و غيرپاسخ گو تقسيم مي شوند. سبک تغذيه اي پاسخ گو کودک را قادر مي سازد نيازهايش را با مراقبش در ميان بگذارد و يک پيشرفت موفقيت آميز در تغذيه شدن مستقل داشته باشد اما بافت تغذيه اي غيرپاسخ گو با کمبود ارتباط متقابل بين کودک و مراقب مشخص مي شود. تغذيه شدن کودکان ابتدا به وسيله نشانه هاي گرسنگي دروني و مهارت حرکتي دهاني صورت مي گيرد اما بعدها به وسيله خلق و خو و سبک تغذيه اي والدين تنظيم مي شود. وقتي کودکان شروع به رشد مي کنند، مي توانند به غذاهاي خانوادگي منتقل شوند و در تنظيم نشانه هاي سيري و گرسنگي، الگوهاي فرهنگي و خانوادگي را بازنويسي کنند. اين سبک ها، الگوهاي خوردن کودکان و ترجيحات غذايي آنها را تحت تاثير قرار مي دهد و از اين طريق بر وزن آنها اثر مي گذارد. در سبک تغذيه اي که مادر اتخاذ مي کند قوميت و عوامل فرهنگي نقش مهمي را ايفا مي کنند به طوري که در کشورهاي مختلف باورهاي فرهنگي متفاوتي در مورد وزن و نحوه تغذيه کردن کودک وجود دارد. اين مقاله به مقايسه سبک هاي تغذيه اي در فرهنگ هاي مختلف مي پردازد.

 
کلید واژه: سبک هاي تغذيه اي، وزن کودک، عوامل فرهنگي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 746   pdf-file
 











آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی