برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تحليل نقش فرهنگ مدرسه در تربيت اخلاقي کودکان دوره دبستاني

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: احمدي پروين,نباتي حميده*
 
 *دانشگاه الزهرا (س)
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي فرهنگ آسيب شناسي رواني و تربيت
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن روانشناسي ايران، دانشگاه الزهرا
زمان:  1396دوره 1
 
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تحليل نقش فرهنگ مدرسه در تربيت اخلاقي کودکان دوره دبستاني است. نوع پژوهش کاربردي و روش پژوهش توصيفي- تحليلي بود که با مطالعه منابع کتابخانه اي و روي ادبيات نظري و پژوهشي به بررسي نقش فرهنگ مدرسه در تربيت اخلاقي کودکان دوره دبستاني پرداخته است. عوامل متعددي در تربيت اخلاقي کودکان دبستاني موثر هستند از جمله: خانه و خانواده، وراثت، دوستان و رفقا، نظام اجتماعي، مدرسه و غيره. مدرسه به عنوان خانه دوم کودک نقش مهمي را در اين امر ايفاء مي کند. مدرسه شامل ساختار و نظام، محيط و فضاي مدرسه، اعضاي مدرسه (معلم، مربي، مدير، کارکنان و دانش آموزان)، برنامه درسي، فعاليت هاي ياددهي و يادگيري، فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي است. فرهنگ مدرسه دربرگيرنده ارزش ها، باورها، نگرش ها و گرايش ها، ادراکات و ديدگاه هاي حاکم بر اجزاي مدرسه، روابط و طرز تلقي رفتار بين اعضاء مدرسه و غيره است. فرهنگ مدرسه شامل مولفه هايي است که عبارتند از نظام ملي آموزش و پرورش، سازمان مدرسه، برنامه درسي، ارتباطات حرفه اي و رشد حرفه اي کارکنان مدرسه. در اين مقاله نقش فرهنگ مدرسه و موارد ذکر شده فوق در تربيت اخلاقي کودکان دبستاني به صورت مجزا بحث شده است.

 
کلید واژه: تربيت اخلاقي کودکان، فرهنگ مدرسه، دبستان، دوره ابتدايي، فرهنگ
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 809   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی