مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,276
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اثربخشی روش درمانی یکپارچه سازی حسی بر عمکرد حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

اختلال نقص توجه و بیش فعالی شایعترین اختلال عصب روانشناختی دوران کودکی است که با سه ویژگی بی توجهی, بیش فعالی و تکانشگری توصیف می شود. نقص در کارکردهای شناختی حافظه فعال و سرعت پردازش از ویژگی های بارز این کودکان می باشد. به همین دلیل این کودکان در مقایسه با همسالان خود مشکلات تحصیلی بیشتری دارند, به دلیل عملکرد تحصیلی پایین و رفتارهای ضداجتماعی در طی سال های مدرسه و پس از آن از سوی همسالان و جامعه طرد می شوند. امروزه از روش های مختلف درمان برای بهبود عملکرد این کودکان استفاده شده که یکی از مهمترین آن یکپارچگی حسی است. یکپارچگی حسی به روندی اطلاق می شود که در آن مغز اطلاعات حسی مختلف را دریافت و سازماندهی می کند تا آن را برای تولید پاسخ تطابقی در محیط اطراف به کار گیرد. با توجه به مطالب فوق این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش درمانی یکپارچه سازی حسی بر بهبود عملکرد حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی انجام گرفت.جهت انجام این پژوهش با استفاده از نمونه برداری تصادفی مراکز توانبخشی نوید و جلایی پور در تهران انتخاب و پرونده 76 نفر از کودکانی 7 تا 9 سال که توسط روانپزشک آن مراکز تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی گرفته بودند, انتخاب شدند و پس از غربالگری اولیه 60 نفر تعیین و توسط پرسشنامه کانرز فرم والدین مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس 30 نفر از کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی انتخاب و به طور تصافی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مقیاس حافظه فعال و سرعت پردازش آزمون هوشی وکسلر (پیش آزمون) بر روی این کودکان اجرا و روش درمانی برای گروه آزمایش در مدت زمان معین اعمال شد. سپس تمام نمونه ها در یک زمان مشخص با استفاده از مقیاس حافظه فعال و سرعت پردازش مورد بررسی قرار گرفتند.بر اساس یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس, میانگین نمرات پس آزمون حافظه فعال گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته است. میانگین نمرات پس آزمون سرعت پردازش گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته است.روش درمانی یکپارچه سازی حسی بر بهبود عملکرد حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی موثر است. بهبود حافظه فعال و سرعت پردازش اطلاعات باعث بهبود عملکرد تحصیلی این کودکان در مدرسه شده به تبع این مساله نگرش معلم و دانش آموزان نسبت به این کودکان تغییر نموده و این کودکان سعی می کنند با کاهش رفتارهای ضداجتماعی تصویر مثبتی از خود در کلاس و جامعه بروز دهند و بیشتر توسط همسالان و جامعه مود توجه قرار گیرند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لیاقت، ریتا، باقری کریمی، افسانه، بیات، سحر، و مللی، مریم. (1396). اثربخشی روش درمانی یکپارچه سازی حسی بر عمکرد حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی. کنفرانس بین المللی فرهنگ آسیب شناسی روانی و تربیت. SID. https://sid.ir/paper/889807/fa

    Vancouver: کپی

    لیاقت ریتا، باقری کریمی افسانه، بیات سحر، مللی مریم. اثربخشی روش درمانی یکپارچه سازی حسی بر عمکرد حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی. 1396. Available from: https://sid.ir/paper/889807/fa

    IEEE: کپی

    ریتا لیاقت، افسانه باقری کریمی، سحر بیات، و مریم مللی، “اثربخشی روش درمانی یکپارچه سازی حسی بر عمکرد حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی،” presented at the کنفرانس بین المللی فرهنگ آسیب شناسی روانی و تربیت. 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/889807/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button