برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مطالعه تطبیقی فرا ارتباط در تراژدی مکبث و حکایت ناراسیمها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: پورمحمدعلي قنواتي فرزانه*
 
 *دانشکده هنرهاي نمايشي ‌و ‌موسيقي، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
عنوان همایش: همايش بين المللي شرق شناسي و مطالعات ايراني عليگر هند
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  عليگر هند، موسسه سفيران فرهنگي مبين
زمان:  1395دوره 2
 
چکیده: 

هنر با معرفت مرتبط است و هنر ديني الهيات بصري است. اين پژوهش بر اساس مطالعه اي تطبيقي ميان ادبيات غرب و ادبيات شرق است و با رويکردي متفاوت به اثري از شکسپير مي پردازد تا نشان دهد چگونه ادبيات غرب از ادبيات شرق تآثير پذيرفته است. در اين پژوهش از ترکيب دو ديدگاه فلسفي شرق و غرب در زمينه کارکرد زبان واسطوره استفاده شده که شامل ديدگاه هاي گابريل مارسل در باب هنر معنوي، ديدگاه هاي کارکردي نورتروپ فراي در باب رابطه تنگاتنگ ساختار ادبي با اسطوره و مذهب و ايده هاي ميخائيل باختين در زمينه گفتمان فرهنگي است. ايده هاي باختين به خصوص انگاره هاي کارناوالي وي مولد زمينه هاي تحقيقاتي مهمي در ارزيابي آثار نمايشي و به ويژه نمايشنامه هاي شکسپير است. اين سه ديدگاه برگرفته از فلسفه غربي با فلسفه شرقي کارکرد زبان ترکيب شده است. زبان در فلسفه هندو و بودايي کارکردي استعاري و نيروسرشتي دارد که هدف نهايي آن وحدت و روابط دروني اشيا و رويدادهاست. تراژدي مکبث به عنوان يک نمايشنامه غربي با حکايت ناراسيمها از پوراناها مشابهت ساختاري ويژه اي دارد. در هر دو اثر علاوه بر مشابهت مضموني، کارکرد و ساختار زبان نقش عمده اي در پيشبرد دراماتيک اثر دارد. اين پژوهش نشان مي دهد چگونه تئاتر و مراسم آييني بر قابهاي فرا ارتباطي مشابهي متکي هستند و با استفاده از نمايش/بازي از دوپهلو بودن فراارتباط بهره مي برند.

 
کلید واژه: فراارتباط، مکبث، پوراناها، کارناوال، اسطوره
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 59   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی