برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

دسته بندي تئوري هاي مربوط به چرخه عمر سازمان ها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: رجني محمدحسن,رحيمي سوفيا
 
 
 
عنوان همایش: كنفرانس بين المللي مديريت صنعتي
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن مديريت صنعت ايران، دانشگاه مازندران
زمان:  1396دوره 2
 
 
چکیده: 

يکي از مدل هاي کاربردي در رابطه با تحليل موقعيت سازمان ها، روش تعيين دوره عمر سازمان مي باشد. بر طبق اين مدل هر محصول، صنعت يا کسب و کاري داراي يک دوره عمر است. بدين معني که در يک مقطعي از زمان متولد و معرفي مي شود، رشد مي کند، به مرحله بلوغ مي رسد و سپس مرحله اشباع و نهايتا پيري و زوال آن فرا مي رسد و در هر مرحله از عمر خود داراي الگوهاي رفتاري خاص به منظور غلبه و چيرگي بر مسائل آن دوره و يا مشکلات مربوط به انتقال ازدورهاي به دوره ديگر هستند. چرخه عمر، پديده است که براي بسياري از، مدل هاي ذهني، سازمان ها و محصولات و... روي مي دهد. لذا پس از اينکه جايگاه هر سازمان مورد شناسايي قرار گرفت، بايد به گونه اي برنامه ريزي نمود که همواره سازمان ها در مرحله رشد و بلوغ خود باقي بمانند. چرا که پس از آن در صورت هدايت و برنامه ريزي ناصحيح دوران پيري سازمان پديدار شده و نهايتا نابودي سازمان را منجر خواهد شد. سازمان ها، مواردي هستند که دوره عمر در بسياري از آنها به خوبي ديده مي شود. به طور دقيق نمي توان گفت که مفهوم دوره عمر سازمان، چگونه و توسط چه کسي براي نخستين بار مطرح شده است. با توجه به اينکه اين مبحث بسيار اهميت دارد تصميم گرفتيم در اين مقاله دوره عمر سازمان و نظريه هاي مرتبط با آن را بررسي کنيم. در اين سلسله مباحث، گفته هاي آنتوني دونز، ليپيت و اشميت، اسکات، گرينر، توربرت، ليدن، کتز و کاهن، آديزس، کيمبرلي، کويين و کمرون مورد بررسي قرار مي دهيم.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 477   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی