برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تحلیل پایداری دامنه تونل 61 راه آهن شمال

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: حسني حسين*,شريفي محسن,دلبري سيدمحمد
 
 *دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشکده مهندسي معدن، متالورژي و نفت، خيابان حافظ
 
عنوان همایش: همايش حمل و نقل ريلي
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن حمل و نقل ریلی ایران
زمان:  1383دوره 7
 
چکیده: 

رعايت شيب مجاز در مسير راه آهن، استفاده از تونل در مناطق کوهستاني را اجتناب ناپذير مي سازد. تونل 61 مسير شمال به طول 308 متر و عرض دهانه 5 متر در دامنه ارتفاعات سيمين دره در مجموعه سنگهاي هوازده سازندتحتاني قم شامل ماسه سنگ، مارن و شيل با بين لا يه هايي از ژيپس و انيدريد و نمک حفر گرديده است. مسير تونل در يال شمالي يک چين دگر شکل يافته از نوع طاقديس که توسط گسلي امتداد لغز قطع شده و به لحاظ لرزه زمين ساخت فعال مي باشد قرار گرفته است. با توجه به وجود لغزشهاي مو ضعي در سطح دامنه و احتمال وجود لغزش و ايجاد نگراني در مورد امنيت تونل موضوع پايداري سازه تونل و پايداري دامنه اي که تونل در آن واقع شده مد نظر مي باشد.
به منظور تحليل پايداري دامنه چندين مقطع در طول مسير تونل در نظر گرفته شده است و تحليل ها بر روي اين مقاطع انجام شده است. اين مقاطع با نرم افزار
CLARA (روش تعادل حدي) و نرم افزار FLAC (روش عددي) تحليل شده است. همچنين حساسيت پارامترهاي مقاومت برشي بر روي پايداري به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته است. هندسه مقاطع تقريبا شبيه هم ميباشد و از بين مقاطع انتخابي مقطع D-D بدليل پايين بودن مقاومت برشي وضعيت بحراني را نشان ميدهد. با توجه به تحليل حساسيت چنانچه پارامترهاي مقاومت برشي به حدي برسند که شيب به آستانه لغزش برسد، آنگاه سازه تونل در مقاطع نزديک ورودي و خروجي تونل در معرض خطر جدي قرار مي گيرد.

 
کلید واژه: تونل، تحليل پايداري، روش تعادل حدي، روش عددي، تحليل حساسيت
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 48   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی