اندازه گيري و ارزيابي عملكرد به عنوان جزيي اساسي از زنجيره مديريت عملكرد، امروزه نقشي غيرقابل انكار در بهبود و تعالي سازمان ها دارد و بسياري از سازمان ها براي روبرويي با فشارهاي محيطي و چالش هاي جهان نوين آن را در برنامه هاي مديريتي خود لخاظ كرده اند. در اوايل دهه 90 ميلادي همزمان با افزايش فشار عمومي براي مسووليت پذيري و پاسخگويي دانشگاه ها، ارزيابي عملكرد در تعدادي از مراكز دانشگاهي غربي شروع به شكل گيري و رشد نموده است. در اين راستا پژوهش هايي نيز صورت گرفته و مدل ها و فرايندهايي براي توسعه سيستم هاي ارزيابي عملكرد خاص پيشنهاد شده است. تفاوت شرايط و اهدافي كه برآورده سازي آنها از يك سيستم ارزيابي انتظار مي رود باعث شده تا در دانشگاه ها نيز به مانند ساير سازمان ها، راه حل يكساني براي همه قابل پيشنهاد نباشد. هم اكنون مدل EFQM به عنوان مدلي براي خود ارزيابي در بسياري از سازمان ها و مراكز آموزشي در اروپا و سراسر جهان به كار مي رود. اما امكان كاربرد آن به عنوان مدلي براي طراحي سيستم اندازه گيري عملكرد و تسهيل كننده مديريت تغيير در استقرار و اعتباربخشي سيستم، تاكنون درسطح مراكز آموزش عالي مورد توجه قرار نگرفته است. مقاله حاضر به بررسي موضوع اندازه گيري عملكرد در دانشگاه ها و كاربرد مدل EFQM در اين مقوله مي پردازد.