برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

افزايش بهره وري در بخش خدمات

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: محبوبي جواد*
 
 *معاونت برنامه ريزي و بررسي هاي اقتصادي، وزارت بازرگاني
 
عنوان همایش: همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  شرکت متن
زمان:  1382دوره 4
 
 
چکیده: 

بخش خدمات يكي از بخش هاي اصلي اقتصاد هر كشوري است. هم اكنون خدمات حداقل نيم تا سه چهارم توليد ناخالص ملي و اشتغال كشورهاي توسعه يافته را تشكيل مي دهد. بخش خدمات در كشور ما نيز رشد قابل ملاحظه اي داشته است. طبق برآوردهاي صورت گرفته در سال 2001 ميلادي، سهم اين بخش از كل توليد ناخالص داخلي (GDP) كشور 56% بوده و بدين ترتيب بزرگ ترين بخش اقتصادي كشور را تشكيل مي دهد. تنها سهم بخش خدمات از GDP نيست كه با اهميت است، بلكه اين واقعيت كه بخش خدمات در حال تبديل شدن به عامل رقابتي تعيين كننده در بازارهاي جهاني است، نيز اهميت اين بخش را بيش از پيش آشكار مي كند. بنابراين بهبود بهره وري در بخش خدمات، تاثير زيادي بر رشد و توسعه اقتصادي و همچنين افزايش توان رقابتي كشورها خواهد داشت.
صنعت برق ايران نيز داراي بخش هاي خدماتي عظيمي (همچون بخش هاي انتقال و توزيع برق) و همچنين شركت هاي خدماتي متنوع بوده و لذا بهبود بهره وري خدمات در آن باعث بهبود بهره وري و افزايش كارايي كل صنعت برق مي شود.
پيش نياز بهبود بهره وري، اندازه گيري آن است؛ چون افزايش بهره وري مقدور نيست، مگر با شناخت و تحليل آن و اندازه گيري يك روش دستيابي به شناخت قابل اطمينان است. لذا در اين مقاله، ابتدا روش هاي مختلف اندازه گيري بهره وري در قالب ٢ گروه كلي يعني روش هاي سنتي و روش هاي ساختار يافته، بيان شده و سپس راهكار بهبود بهره وري كل در بخش خدمات ارايه مي گردد.

 
کلید واژه: بهره وري، اندازه گيري، بخش خدمات
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 129   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی