برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي پيوستگي بازار برنج در ايران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: اكبرزاده مريم*
 
 *
 
عنوان همایش: کنفرانس اقتصاد کشاورزي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
زمان:  1384دوره 5
 
 
چکیده: 

يكي از فروض اصلي كارا بودن بازار و سيستم بازاريابي براي يك محصول همگن در بخش كشاورزي، وجود تنها يك قيمت در همه بازارها است. به عبارتي قيمت در دو بازار تنها ناشي از هزينه هاي بازاريابي باشد. اين موضوع تحت عنوان پيوستگي بازار تعريف مي شود و چنين بازارهايي را پيوسته مي نامند كه يكي از معيارهاي اصلي كارا بودن سيستم بازاريابي است. در اين تحقيق با هدف مطالعه پيوستگي محصولات كشاورزي در كشور، پيوستگي بازار برنج و رفتار قيمتي آن در دو بازار گيلان (بازار عرضه كننده) و بازار تهران (بازار تقاضاكننده) با استفاده از شاخص بهاي خرده فروشي دو رقم برنج درجه يك و درجه دو طي سالهاي 1377 تا 1378 مورد بررسي قرار گرفت. نتايج اين تحقيق با استفاده از آزمون همگرايي عليت انگل - گرانجر نشان داد كه بازار برنج پيوسته بوده و ارتباط بلند مدت يكطرفه بين دو بازار تهران و گيلان وجود دارد بطوريكه قيمت هاي برنج در بازار گيالن تاثيرپذير از قيمت هاي بازار برنج در بازار تهران است. اين نشان مي دهد كه در تعيين قيمت برنج تقاضا كنندگان حاكم بوده و عرضه كنندگان نقش تعيين كننده ندارند. به عبارتي، نوسانات قيمت برنج داخلي در كشور متاثر از بازار تقاضا است.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 131   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی