برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی چگونگی نمود تبعیض جنسیتی در تصاویر کتاب های آموزش زبان انگلیسی تالیف مولفین ایرانی و غیر ایرانی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: حاتمي پدرام,رهبر بهزاد
 
 
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي چارسوي علوم انساني
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  مركز توسعه آموزش هاي نوين ايران (متانا)
زمان:  1395دوره 2
 
 
چکیده: 

علي رغم تاثير شگرف تصاوير کتاب هاي آموزشي بر سير انتقال هنجارها، باورها و ارزش ها به فراگيران پژوهش هاي چنداني در باب اثر آنها بر يادگيرندگان از زاويه تبعيض جنسيتي صورت نپذيرفته است. در اين پژوهش سعي گرديده به بررسي کتاب هاي آموزش زبان انگليسي دوره متوسطه ايران در 4 جلد و نيز مجموعه 4 جلدي کتاب هاي آموزش زبان انگليسي Speak Now منظر وجود يا فقدان تبعيض جنسيتي در آنها اهتمام ورزيده شده است. در پژوهش پيش رو به يافتن اين مهم سعايت ورزيديم که آيا در کتاب هاي مذکور تفاوت معنا داري از منظر وجود تبعيض جنسيتي از دو زاويه فراواني حضور، و نيز نوع محيط فعاليت زنان و مردان وجود دارد؟ از اين رو به جهت بررسي تبعيض جنسيتي موجود در تصاوير کتاب هاي مذکور با لحاظ کردن معيارهاي فراواني حضور زن و مرد، نوع و نيز محيط فعاليت آنها مورد بررسي قرارگرفتند. تحليل داده ها گرد آوري شده به دو روش کمي و کيفي و با استفاد از نسخه 21 نرم افزار SPSS صورت پذيرفته است. نتايج متخذه پژوهش صورت پذيرفته مبين وجود تبعيض جنسيتي در تصاوير کتاب هاي آموزش زبان انگليسي مولفين ايراني مي باشد و مي تواند حاوي نکاتي قابل تعمق جهت پژوهشگران، انديشمندان عرصه هاي مختلف آموزش باشد.

 
کلید واژه: تبعيض جنسيتي، تصاوير، زبان، کارکرد کتاب هاي آموزشي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 141   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی