برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

پاسخ آنزیم های کبدی AST، ALP، ALT به تمرینات پلایومتریک با اضافه بار

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: شريفي مريم*,فتحي مقدم اميد,نقيبي مرتضي
 
 *دانشگاه آزاد اسلامي واحد ياسوج، ياسوج، ايران
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي تربيت بدني و علوم ورزشي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  مركز توسعه آموزش هاي نوين ايران (متانا)
زمان:  1395دوره 1
 
 
چکیده: 

فعاليت آنزيم هاي کبدي پلاسما، تحت تاثير فعاليت هاي ورزشي، تشديد مي شود که با توجه به مدت، شدت، نوع و شيوه تمرين تحت تاثير قرار مي گيرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير هشت هفته تمرينات پلايومتريک با اضافه بار بر آنزيم هاي کبدي AST،ALT و ALP دختران جوان هندباليست بوده است. 36 دختر جوان هندباليست به صورت تصادفي از ميان دختران عضو تيم هاي آموزشگاهي شهرستان دهدشت انتخاب شدند. آزمودني ها با سن 0.70 ± 17.11 سال، وزن 7.10 ± 58.86 کيلو گرم، قد 0.056 ± 1.63 سانتي متر و شاخص توده بدني 3.07 ± 22.00 کيلوگرم بر متر مربع، پس از پر کردن رضايتنامه به طور تصادفي به سه گروه 12 نفري، دو گروه تجربي تمرين پلايومتريک با و بدون اضافه بار و يک گروه کنترل بدون تمرين تقسيم شدند. همه آزمودني ها در دو مرحله پيش و پس از تمرينات در حالت ناشتا در آزمايش خون شرکت کردند. تمرينات در هشت هفته، سه روز در هفته، روزي يک ساعت انجام شد. گروه تمرين با اضافه بار 25دقيقه تمرين پلايومتريک با بستن ساق بند و 25 دقيقه بعدي را بدون ساق بند بازي هندبال انجام مي دادند، با 5 دقيقه استراحت بين آن ها، و گروه تمرين بدون اضافه بار، هر دو زمان را به تمرين مشابه بدون بستن ساق بند و بازو بند مي پرداخت، اما گروه کنترل در هيچ تمريني شرکت نمي کرد. براي تجزيه و تحليل داده ها، از آزمون ANOVA با اندازه هاي مکرر استفاده شد. در نتايج، هشت هفته تمرين پلايومتريک با اضافه بار تاثير معني داري بر سطوح آنزيم هاي کبدي AST، ALT و ALP نشان نداد. در نتيجه گيري، مي توانيم اين گونه تمرينات را براي افزايش قدرت و توان بانوان ورزشکار جوان استفاده کرد، بدون اينکه هيچ خطري براي سيستم ايمني آن ها داشته باشد.

 
کلید واژه: تمرين پلايومتريک با اضافه بار، آنزيم هاي کبدي، دختران جوان هندباليست
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 225   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی