با ترويج معماري سرويس گرا در خدمات الکترونيکي سازمان ها و ارتباط هاي بين سازماني، کيفيت خدمات بيش از پيش مورد توجه قرار مي گيرد. براي ارايه سرويس با کيفيت مطلوب، لازم است نياز هاي کيفي کاربران شناسايي شود و سرويس منطبق با آن عرضه شود. توليد يک وب سرويس مرکب با کيفيت مطلوب، نسبت به يک سرويس مفرد و با کيفيت، از پيچيدگي بيشتري برخوردار است؛ و نياز به سنجش و محاسبه کيفيت از روي کيفيت سرويس هاي سازنده آن دارد. ايجاد وب سرويس مرکب براي اجراي يک جريان کار مشخص، ضمن احراز شرايط کيفي مطلوب کاربر، موضوع اصلي اين پژوهش است. تحقيق حاضر به بررسي روش هاي سنجش کيفيت وب سرويس ها مي پردازد و پيرامون ايجاد يک بستر براي توليد وب سرويس مرکب و بهينه از لحاظ کيفي بحث مي کند.