استقرار و توسعه خدمات شهري الکترونيکي و تعاملي در شهرداري ها، بدون شک مزاياي متعددي را در عرصه مديريت شهري، به دنبال خواهد داشت. با توجه به سياست افزايش اختيارات و تقويت شهرداري ها در اداره امور مناطق شهر تهران و اهداف ناحيه محوري و محله گرايي در مديريت شهري تهران، مي توان به جايگاه و نقش کليدي شهرداري هاي مناطق و ضرورت برنامه ريزي جامع و استراتژيک جهت استقرار و توسعه خدمات شهري الکترونيکي و تعاملي در اين شهر، پي برد.
مقاله حاضر، گزارش پژوهشي است که به منظور تدوين راهبردهاي استقرار و توسعه خدمات الکترونيک در شهرداري هاي مناطق تهران و در قالب مطالعه موردي شهرداري منطقه 13، انجام پذيرفته است. در نخستين گام اين پژوهش، عوامل کلان و کليدي تاثيرگذار بر توسعه خدمات الکترونيک شهرداري ها تبيين و در گام بعدي عوامل استراتژيک موجود در هر زمينه، شناسايي شده است. سپس هر يک از اين عوامل، با تعيين اهميت نسبي و تعيين نوع و ارزش راهبردي آن ها مطابق الگوي پياده سازي ماتريس هاي ارزيابي عوامل خارجي و داخلي، مورد ارزيابي قرار گرفته و بدين ترتيب عوامل استراتژيک برون سازماني و درون سازماني رتبه بندي و مهمترين فرصت ها، تهديدها، نقاط قوت و ضعف هاي شهرداري منطقه 13 در راستاي توسعه خدمات الکترونيک در سطح منطقه، معرفي شده است. در نهايت نيز به کمک ابزار تعيين موقعيت استراتژيک و تدوين استراتژي، راهبردهايي در دو گروه عمده و خاص براي توسعه خدمات الکترونيک شهري توسط شهرداري منطقه تدوين گشته است.