برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

پوزيتويسم، خطاي علمي جاهليت مدرن و راهکارهاي قرآني مبارزه با آن

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: مسترحمي سيدعيسي*
 
 *جامعه المصطفي العالميه
 
عنوان همایش: همايش ملي اسلام و جاهليت مدرن، چالش ها و بايسته ها
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  جامعه المصطفي العالميه
زمان:  1395دوره 1
 
 
چکیده: 

پوزيتيويسم که در زبان فارسي با تعابيري همچون اصالت تجربه سازوار، اصالت تجربه منطقي، اصالت تجربه علمي از آن ياد مي شود، معتقد است اصل اساسي علم، تحصلي بودن آن يعني اثبات پذيري تجربي است و هيچ واقعيتي به صرف عقلي بودن نمي تواند اثبات شود، هر بار که در زمينه موجود به استدلال پرداخته مي شود، بايد مقدمات استدلال از تجربه استنباط شده باشد و نه از خصوص ادراک عقلي. تحقيق پذيري و اثبات پذيري از جمله مولفه هاي مهم پوزيتويسم شمرده شده که بر اين باور است که: صدق وکذب قضايا، يا با منطق قابل تبيين است يا با تجربه. به نظر آنان يک گزاره تنها در صورتي معنادار است که بتوان صدق يا کذب آن را با تجربه اثبات کرد. از اين رو تنها قضاياي معنادار معرفت آموز، قضاياي تجربي و حسي هستند و چون قضاياي متافيزيکي هيچ يک از دو ويژگي ياد شده را ندارند، مهمل و فاقد معنا هستند. از طرفي پوزيتيويست ها در نفي اخلاق متعالي از طبيعت بر بي معنا بودن اخلاق اتفاق نظر دارند.برخي اخلاق را برآيند طبيعت انسان و نشان دهنده سمت و سوي غرايز آدمي مي دانند که تامين کننده برخي از نيازها و اميال است و برخي ديگر آن را بيان احساسات فردي مي دانند که ارتباطي به قلمرو بيرون از تجربه ندارند چنين اخلاقي با سليقه ها شخصي يا عمومي تفاوتي ندارد. قرآن کريم در عين حال که حس و تجربه را با ضوابطي معتبر مي داند انحصار منبعيت دانش در تجربه را نادرست مي داند و به وجود طرق متعدد براي اثبات و تصديق قضايا همچون قلب، عقل، وحي و شهود تصريح کرده و ظن و گمان را اساس انکار ما بعد الطبيعه مي داند.

 
کلید واژه: پوزيتويسم، جاهليت مدرن، تجربه، راهکارهاي قرآني
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 80   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی