تجارت و روش هاي کسب و کار، يکي از مهم ترين حوزه هايي است که با به کارگيري فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي و اينترنت به سرعت و به شدت تحت تاثير قرار گرفت. بسياري از روش هاي سنتي کسب درآمد متحول گشته و روش ها و ارزش هاي جديد فراواني نيز پا به عرصه وجود نهادند.
مدل کسب و کار يک متد انجام کسب و کار است به نحوي که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقاي خود را تضمين نمايد، به عبارت ديگر توليد درآمد کند.
در يک نگاه کلي مي توان گفت کسب و کار الکترونيک عبارتست از کاربردي کردن کليه سيستم هاي اطلاعاتي براي تقويت و کنترل فرآيندهاي کسب و کار. امروزه اين فرآيندها با استفاده از تکنولوژي هاي مبتني بر وب توسعه مي يابند. در اين مقاله سعي شده است تا به اجزا تشکيل دهنده مدل کسب و کار، نحوه طراحي مدل کسب و کار، مدل هاي کسب و کار الکترونيکي و بررسي مدل هاي کسب و کار از ديدگاه هاي مختلف و در نهايت مدل هاي کسب و کار موفق در ايران پرداخته شود.