در اين مقاله ابتدا به تعريف تجارت الکترونيکي مي پردازيم سپس آن را با تجارت سنتي مقايسه مي کنيم. مزايا و حسن هاي تجارت الکترونيکي را بر مي شمريم. مشکلات و موانع موجود در ايران را براي پياده سازي تجارت الکترونيک تقسيم بندي کرده و هر يک را شرح مي دهيم. راه کارهاي مواجه و چگونگي حل اين مشکلات را مطرح کرده و تجربه عملي خود را در پياده سازي تجارت الکترونيکي بيان مي کنيم. در آخر نيز به افق تجارت الکترونيک در ايران و برنامه هاي آينده که براي ارتقاي تجارت الکترونيکي در ايران ضروري است مي پردازيم.