برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

طراحی سیستم تهویه تونل جاده ای درون شهری

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: هاشمي سيدمحمد*,فرهانيه بيژن,كاظمي پور علي
 
 *دانشگاه تهران
 
عنوان همایش: همايش ملي تهويه صنعتي و بهداشتي
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
زمان:  1388دوره 1
 
چکیده: 

تهويه تونل يکي از مهمترين مسايل در احداث تونلها، چه در زمان حفر و چه در زمان بهره برداري است. تهويه مناسب تونل امري مهم و ضروري براي امنيت و آسايش انسان است. اصول تهويه نرمال، ضعيف کردن آلودگي و بر طرف کردن دود است. آلودگي که توسط ترن ها و وسايل نقليه جاده اي ايجاد و منتشر ميشود با تهويه مناسب به منظور فراهم کردن محيطي سالم و مطبوع بايد بر طرف گردد. با توجه به طويل تر شدن تونلها به علت تکنولوژي حفر مکانيزه، تهويه آنها حساسيت و اهميت بيشتري يافته است و مطالعات جامع تري را در اين زمينه مي طلبد. مهمترين اهداف طراحي يک سيستم تهويه مناسب مواجه شدن با مشکلاتي نظير رقيق کردن آلودگي هوا (در داخل تونل)، مسايل محيطي (در خارج تونل) و کنترل دود در هنگام آتش سوزي مي باشد. براي تهويه در تونل ها روش هاي مختلفي وجود دارد که هم بصورت مجزا و هم بصورت ترکيبي قابل استفاده مي باشند. اين روش ها عبارتند از تهويه طبيعي، تهويه مکانيکي که خود شامل تهويه طولي، کاملا عرضي، نيمه عرضي مي باشد و تميز کردن هوا به همراه تهويه مکانيکي. مقدار هواي مورد نياز براي رقيق کردن آلودگي به علاوه فاکتورهاي ديگري مانند طول تونل، تعداد خطوط جاده اي، نوع تونل، محل تونل، نوع ترافيک، قوانين زيست محيطي، رعايت امنيت در هنگام آتش سوزي و ... از جمله عواملي هستند که در انتخاب سيستم تهويه مناسب براي هر تونل با شرايط خاص خود موثر مي باشند. در اين مقاله انواع روشهاي تهويه موجود مورد بررسي قرار گرفته و از بين اين روش ها، طراحي يک سيستم تهويه طولي براي تونل جاد هي شرح داده ميشود. تهويه طولي به عنوان يکي از پرکاربردترين روش هاي تهويه و در بعضي از کشورها تنها راه عملي تهويه شناخته ميشود. اين روش نسبتا ارزان بوده و علاوه بر ميزان انرژي مصرفي کمتر نسبت به ساير روشها، قابليت نصب آسان و راحتي نيز دارد. در اين روش، سيستم تهويه يک جريان هوا که توسط فن هاي محوري (جت فن) نصب شده در سرتاسر تونل ايجاد ميگردد را با سرعت مناسب در سرتاسر طول تونل ايجاد مي کند. در ادامه اين مقاله روش طراحي سيستم تهويه طولي تونل مورد بررسي قرار مي گيرد و سپس محاسبات مربوطه براي يک تونل جاده اي درون شهري، يک طرفه، با سه خط جاده اي به طول 2500 متر در ارتفاع 1500 متري از سطح دريا صورت مي گيرد. لازم بذکر است مشخصات تونل مذکور از مشخصات تونل توحيد واقع در ابتداي بزرگراه چمران برگرفته شده است.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 843   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی