fiogf49gjkf0d
با توجه به توسعه روابط تجاري و ميل بنگاههاي اقتصادي «خصوصا در دهه هاي اخير» به حضور بيشتر و تاثيرگذار در بازارهاي مختلف، رقابت پذيري محصولات يکي از مواردي است که توجه سياست گذاران و برنامه ريزان را به خود جلب کرده است. اين امر موجب وضع قوانين و مقررات مختلف به عنوان يکي از مولفه هاي حاکميت شرکتي از جمله قوانين و مقررات حمايتي جهت افزايش رقابت پذيري محصولات در بازارهاي داخلي و خارجي شده است. در اين مطالعه که به صورت مروري، اسنادي، کتابخانه اي و با استفاده از آمارهاي رسمي تهيه شده است؛ به بررسي اثر وضع قوانين و مقررات حمايتي بر رقابت پذيري محصولات کشاورزي پرداخته شده است. نتايج نشان مي دهد که در برخي موارد حمايت ها موجب افزايش رقابت پذيري و در برخي از موارد تاثير مثبتي بر افزايش رقابت پذيري نداشته است. در انتها نيز سعي شده است با توجه به نتايج يافته ها، توصيه هايي به سياست گذاران، مديران و برنامه ريزان بخش کشاورزي جهت بهبود فضاي رقابت پذيري شرکت ها و بنگاههاي بخش کشاورزي ارائه شود.