برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاثير تغييرپذيري تمرين و منجمدسازي درجات آزادي بر يادگيري مهارت پرتاب دارت

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: بهراميان مريم,رفيعي صالح*
 
 *پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي
 
عنوان همایش: همايش ملي دستاوردهاي نوين تربيت بدني و ورزش
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  دانشگاه بين المللي چابهار
زمان:  1395دوره 2
 
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تاثير تغيير پذيري تمرين و منجمدسازي درجات آزادي بر يادگيري پرتاب دارت دانش آموزان مبتدي بود. آزمودني ها شامل 48 نفر از دانش آموزان دختر 12-15 ساله، مقطع متوسطه اول شهرستان شوشتر بدون هيچ گونه تجربه در مهارت پرتاب دارت بودند که به صورت هدفمند انتخاب و پس از همگن سازي در 4 گروه 12 نفري تمرين ثابت همراه با منجمدسازي درجات آزادي؛ تمرين متغير همراه با منجمد سازي درجات آزادي؛ تمرين ثابت بدون منجمد سازي درجات آزادي و تمرين متغير بدون منجمد سازي درجات آزادي تقسيم شدند. در مرحله اکتساب تمامي گروه ها طي 5 جلسه و در هر جلسه 4 بلوک 10 کوششي به پرتاب دارت پرداختند. آزمون اکتساب بلافاصله بعد از آخرين جلسه تمريني و آزمون يادداري نيز 48 ساعت بعد انجام گرديد. نتايج تحليل واريانس با آزمون تعقيبي نشان داد تمرينات ثابت و متغير با و بدون منجمدسازي درجات آزادي بر يادگيري تکليف پرتاب دارت تاثير معني داري داشت. همچنين در مراحل اکتساب و يادداري گروه هاي تمرين متغير به طور معني داري از گروه هاي تمرين ثابت عملکرد بهتري در مهارت پرتاب دارت داشتند. بنابراين آثار مثبت تغييرپذيري تمرين در شرايط انجماد درجات آزادي در افراد مبتدي مورد تاييد قرار گرفت. افزايش مقدار تغييرپذيري تمرين، با افزايش مقدار خطاي اجرا در حين تمرين همراه است. با اين حال، خطاي زياد در اجرا ممکن است از خطاي کمتر در يادگيري مهارت بهتر باشد که اين امر در شرکت کنندگان در اين تحقيق صادق بود.

 
کلید واژه: تغييرپذيري تمرين، اختصاصي بودن تمرين، انجماد درجات آزادي، مهارت حرکتي، افراد مبتدي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 105   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی