برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

قلدری مدرسه، اسرار درون

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: رفتار محمدرضا*,مدرس غروي مرتضي,كيميايي سيدعلي,سلطاني فر عاطفه
 
 *
 
عنوان همایش: کنگره سراسري روان شناسي کودک و نوجوان
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران، دانشگاه شهید بهشتی
زمان:  1392دوره 1
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

مقدمه: هدف از اين مطالعه جستجو براي درک بهتر پديده قلدري به منظور ايجاد استراتژي هاي موثرتر براي پيشگيري از آن است. مروري بر تحقيقات گذشته نشان مي دهد که قلدري مدرسه معمولا به افراد ناسازگار نسبت داده شده و با پرخاشگري، رفتاراخلاقي سطح پايين و استفاده و سوء استفاده از قدرت مرتبط دانسته شده است. تئوري هاي زيادي راجع به علل ريشه اي و پويايي هاي پرخاشگري، فساد اخلاقي و سوء استفاده از قدرت وجود دارد. تاريخچه فردي گذشته، تجارب دلبستگي و تاثير الگوهاي فرهنگي ممکن است به عنوان عوامل موثر براي پرخاشگري در نظر گرفته شوند اما هيج يک از اين عوامل گوياي تمام داستان در موردرفتار قلدري نيستند.
روش: اين يک روش کيفي ازطرح پژوهش است تا اسرار دروني از نقطه نظرات شرکت کنندگان را از طريق مصاحبه نيمه ساختار يافته بدست آورد. نتايج 18 داوطلب شرکت کننده که اسرار شخصي قلدري کردن و قلدر بودنشان را گفتند ثبت شد. مصاحبه ها به صورت صوتي ضبط شدند، رونويسي شدند و بر اساس مدل پارادايم (کوربين و استراس، 2001) تجزيه و تحليل شدند و يک مدل مفهومي از پديده قلدري ساخته شد که در آن تعريف قلدري، شرايط عليتي قلدري، بافتي را که در آن قلدري رشد مي کند، پيامد هاي قلدري کردن و مداخلات موثر و غير موثر بيان شده است. به طوري که هر رويداد مربوط به پديده قلدري را از حداقل 3 نقطه نظر مي توان مورد بحث قرار داد 1- خود فرد 2- تبادلات بين فردي 3- نطام اجتماعي متقابل يا بافتي که در آن رفتارقلدري رخ مي دهد.
نتايج: در اين مطالعه يک تصوير خيلي پيچيده از قلدري نسبت به عقيده معمول کشف شد به طوري که افراد مي توانند بسته به بافت اجتماعي قلدر و يا قرباني باشند. تعاريف قلدري دامنه اي از رفتارها را در بر مي گيرد که قلدري فيزيکي، قلدري اجتماعي فعال و غير فعال، پر خاشگري واکنشي و پويايي هاي گروه را شامل مي شود. قدرت داشتن، مورد سوء استفاده قرار گرفتن، انتقام گيري و دفاع از خود، تفاوت هاي فردي، پويايي هاي گروه و رفتارهاي معلم به عنوان شرايط عليتي قلدري گزارش شدند. بافت ايجاد کننده رفتار قلدري از سه جنبه متفاوت 1- عضويت و دلبستگي داشتن به گروه 2- رهبري گروه و 3- رفتارهاي معلم توضيح داده شد. علاوه بر ترک تحصيل زودهنگام، کاهش عزت نفس و افسردگي که به وسيله پژوهش هاي قبلي مطرح شده بود، اعتياد نيز به عنوان پيامد قلدري در دراز مدت مشخص شد. مداخلات به درک گسترده از درجه رفتار فرد درپويايي هاي گروه نياز دارند
.
بحث و نتيجه گيري: يافته هاي اين مطالعه بيشتر به ابعاد فرهنگي – اجتماعي قلدري اشاره کرده اند که مربوط به بافت آموزش و پرورش و معلمين مي شود. قلدري يک فرايند متقابل است که نقش فرد را در روابط بين فردي درون يک محيط اجتماعي در نظر مي گيرد. براي انجام مداخلات موفقيت اميز نيازاست تا ابعادي از فرد، پويايي هايي از روابط بين فردي، موضوعاتي از رشد اجتماعي و اخلاقي وپويايي هاي گروهي کلاس درس مورد توجه قرار داده شود. براي اين که برنامه هاي ضد قلدري موثر باشد لازم است موارد زير مورد توجه قرار گيرند: 1- به تفاوت هاي فردي افراد احترام گذاشته شود 2- پويايي هاي گروه هاي اجتماعي درک شود 3- به رابطه بين معلم و دانش آموز توجه شود 4- رعايت محيط سالم هيجاني – اجتماعي، به عنوان بخشي از مسئوليت آموزش و پرورش در نظر گرفته شود
.

 
کلید واژه: قلدري، قرباني، بافت اجتماعي، پويايي هاي گروه
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 514  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی