امروزه سازمان هاي دولتي و خصوصي در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالشهاي بيشماري مواجه هستند. حضور در بازارهاي جهاني وحتي باقي ماندن دربازارهاي داخلي مستلزم رقابت با رقباي قدرتمند است و با توجه به گسترش و پيچيدگي اهداف، فرايندها و ساختار سازماني درصحنه رقابت، سازمانهايي مي توانند به بقاي خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتريان و ذينفعان پاسخگو باشند، و کيفيت خروجي هاي آن مورد رضايت مشتريان، مصرف کنندگان، کارکنان، سهامداران، تامين کنندگان و جامعه قرار داشته باشد. بدين منظور بحث مديريت کيفيت حائز اهميت مي شود. براي بهبود کيفيت و مديريت آن تلاش هايي زيادي در طول ساليان انجام شده است و در نهايت EFQM به عنوان يکي از بهترين مدل ها جهت مديريت کيفيت و دستيابي سازمان به پايداري و تعالي شناخته شده است.