برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي مقابله اي نظام واکه اي زبان فارسي با نظام واکه اي زبان دانمارکي

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: عابديان كاسگري صدف,عابديان كاسگري علي اكبر
 
 
 
عنوان همایش: همايش بين المللي شرق شناسي، فردوسي و فرهنگ و ادب پارسي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  دانشگاه دولتي ايروان ارمنستان با موسسه سفيران فرهنگي مبين
زمان:  1395دوره 1
 
 
چکیده: 

زبان نهادي اجتماعي است و مهم ترين وظيفه آن ايجاد ارتباط بين افراد جوامع است. در ميان زبان هاي دنيا، خانواده زبان هاي هندواروپايي گسترده ترين خانواده زباني است که گروه هاي زباني آن در پي مهاجرت هاي تاريخي در شبه قاره هند، فلات ايران، و بخش هايي از قاره اروپا شکل گرفت. در اين ميان زبان فارسي به عنوان يکي از شاخص هاي اصلي هويت ساکنين فلات ايران رشد کرد. فارسي از منظر برخي ويژگي هاي زبانشناختي مانند دامنه واژگاني يکي از غني ترين زبان هاي هند و اروپايي است. فارسي زبان رسمي کشورهاي ايران و تاجيکستان و يکي از دو زبان رسمي افغانستان (در کنار زبان پشتو) است ليکن هويتي فراتر از اين کشورها دارد. زبان فارسي 8 قرن زبان ميانجي بخش بزرگي از غرب و جنوب آسيا بود و در هند و عثماني نفوذ داشت. در قرن اخير فروپاشي عثماني که فارسي را زبان ديواني خود مي دانست، شوروي سازي آسياي مرکزي که موجبات رشد روسي را فراهم آورد و فارسي را به حاشيه راند، و همچنين ميدان دادن به انگليسي در شبه قاره هند، فارسي را با چالش هاي جدي روبرو نمود. امروزه يکي از دغدغه ها، معرفي و آموزش فارسي در سرزمين هاي دور است از اين رو توجه به تلفظ قابل فهم، بخش ضروري براي تقويت توانش ارتباطي است. هدف اين پژوهش بررسي مشکلات فارسي آموزان در توليد واکه هاي فارسي است، پژوهشگر در چارچوب زبانشناسي مقابله اي به توصيف و مقابله نظام واکه اي فارسي با نظام واکه اي دانمارکي که به عنوان پايلوت انتخاب شده است مي پردازد و شباهت ها و تفاوت هاي واکه هاي دو زبان را مشخص کرده و سطوح دشواري واکه هاي فارسي را براي فارسي آموزان معرفي مي کند. يافته هاي اين تحقيق نشان داده است خطاهاي آوائي فارسي آموزان ناشي از انتقال واکه هاي زبان مبداء به زبان فارسي است. مطابق يافته هاي اين تحقيق فارسي آموزان در توليد واکه /a/ دشواري دارند که مطابق الگوي سطوح دشواري پراتور در سطح سوم يا سطح بازتعبير جاي مي گيرد.

 
کلید واژه: بررسي مقابله اي، سطوح دشواري، واکه هاي فارسي، واکه هاي دانمارکي، فارسي آموز
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 217   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی