برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

کنکاشی پیرامون فلسفه تومیسم از نظر خاستگاه و ارتباط با آموزش و پرورش قرون وسطایی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: بهرامي فريده*
 
 *دانشگاه آزاداسلامي، واحد بوشهر
 
عنوان همایش: همايش بين المللي شرق شناسي، فردوسي و فرهنگ و ادب پارسي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  دانشگاه دولتي ايروان ارمنستان با موسسه سفيران فرهنگي مبين
زمان:  1395دوره 1
 
چکیده: 

تحقيق در مکاتب فلسفي و تاثير آن در تعليم و تربيت، از مباحث مهم تاريخ آموزش و پرورش است. فهم فراز و فرود تعليم و تربيت در نقاط گوناگون جهان و کشف رمز و راز زايايي و ايستايي آن تا حد زيادي در گرو تحليل اين مکاتب است. رئاليسم خداباورانه (واقع گرايي الهي)، يا توميسم، در قرون وسطي به عنوان فلسفه اي نو صورت بندي شد. اين نوع ديدگاه فلسفي از قرن سيزدهم تاکنون به صورت جهان بيني مهمي درآمده که انديشه غربي را شکل بخشيده است. قرن سيزدهم در تاريخ فرهنگ و تمدن اروپا دوره مهمي است؛ زيرا در اين قرن فرهنگ مسيحيت تحت تاثير دانشگاه هاي تازه تاسيس که از موسسات آموزش عالي اسلامي متاثر بودند، قرار گرفت.؛ و در واقع تا اواخر قرن دوازدهم، اروپا با يک نوع فلسفه يعني فلسفه افلاطون آشنا بود. بعد از آن بود که اروپاييان از طريق مطالعه آثار علمي و فلسفي علما و حکماي اسلامي به فلسفه ارسطو و اهميت آن پي بردند. از نتايج اين نوشتار، مي توان به نقش مهم توماس اکونياس به عنوان فيلسوف رئاليست خداباور در برقراري سازش ميان تقديرالهي و آزادي فردي اشاره کرد. همچنين اعتقاد به گناهکاري ذاتي انسان، نگرش منفي او به زن به عنوان جنس ناقص و موافقتش با نظام برده داري قابل توجه است. در اين مقاله سعي بر آن شده تا ضمن بررسي اين نوع ديدگاه فلسفي از نظر خاستگاه و مباني فلسفي و کلامي، استلزامات تربيتي آن نيز معرفي گردد. انجام اين پژوهش با تکيه بر منابع کتابخانه اي صورت گرفته است.

 
کلید واژه: توماس اکونياس، قرون وسطي، توميسم، آموزش و پرورش
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 1020   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی