برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

پیشنهاد گروه بندی جدید برای کتاب های کودک و نوجوان در ایران با تکیه بر مشخصه های رشد

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: انصاري پريا,اجاق عليزاده شهين
 
 
 
عنوان همایش: همايش بين المللي شرق شناسي، فردوسي و فرهنگ و ادب پارسي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  دانشگاه دولتي ايروان ارمنستان با موسسه سفيران فرهنگي مبين
زمان:  1395دوره 1
 
 
چکیده: 

رشد پايدار و پايه ريزي حضور موثر کودکان و نوجوانان در محيط اجتماعي در گرو توسعه و بهره گيري از ادبيات غني کودک و نوجوان است. ادبياتي که سازگار با مراحل رشد شناختي، اجتماعي، اخلاقي و رواني کودک باشد. نقشه راه اين مقوله پراهميت، به کار گيري گروه بندي سني در ادبيات کودک و نوجوان است. اگرچه اختلاف نظر در مورد ماهيت وجودي و روش ايجاد گروه بندي سني کتاب هاي کودک و نوجوان وجود دارد، اصل گروه بندي به عنوان ابزاري کارآمد مورد وفاق عمومي است. اين در حالي است که به گروه بندي سني رسمي موجود در ايران که توسط کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ارائه شده است، نقدهاي جدي وارد بوده و بسياري آن را قديمي و ناکارآمد دانسته اند و بر ضرورت اصلاح آن تاکيد نموده اند. مقاله حاضر، به منظور پاسخ به اين نياز به پيشنهاد گروه بندي جديد سني ادبيات کودک و نوجوان پرداخته است. اين هدف با مطالعه عميق مفاهيم و ويژگي هاي ادبيات کودک و نوجوان در عرصه ملي و بين المللي، جمع بندي مشخصه هاي رشد کودک و نوجوان در سنين مختلف و در نهايت تطبيق قابليت هاي ذهني و توانمندي هاي مختلف ادراکي مخاطبين کودک و نوجوان با انواع آثار ادبي مربوطه انجام پذيرفته است. در تقسيم بندي جديد، گروه سني الف به سه زيرشاخه اصلي تقسيم گشته، ضمن آن که مفاهيم کودکي و نوجواني و نيازهاي ادبي هر طبقه شفاف تر شده است.

 
کلید واژه: ادبيات، کودک، نوجوان، گروه بندي سني، مشخصه هاي رشد ادراکي و رواني
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 134   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی