نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی تعلیم و تربیت در آثار سعدی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: محمدزاده مريم*
 
 *دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران
 
عنوان همایش: همايش بين المللي شرق شناسي، فردوسي و فرهنگ و ادب پارسي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  دانشگاه دولتي ايروان ارمنستان با موسسه سفيران فرهنگي مبين
زمان:  1395دوره 1
 
چکیده: 

سعدي شاعري اجتماعي و همدرد و همدل با انسان هاست، همه افراد را گرامي داشته و به شفقت فرا مي خواند و خودبيني و خودپرستي در نظر او مردود است. سعدي به گواهي آثارش به ويژه بوستان و گلستان، بيش از اغلب شاعران و سخن روايان خاور زمين در بند تعليم تربيت افراد بوده و نظريات تربيتي و اخلاقي خود را به وجهي پي گير و جدي و در عين حال روشن و رسا بيان کرده است. او حتي از بيان ديدگاه هاي تربيتي براي کودکان نيز غافل نشده است. به طوري که مسائل بنيادي تدبير فرزندان مورد توجه جدي اوست و در سخنان وي مي توان روش تعليم و تربيت، آموزش مسائل نظري و عملي و انتخاب همنشين مناسب را به روشني بازشناخت. در اين نوشتار با توجه به گستردگي نظريات سعدي در اين باب، تنها چکيده اي از سخنان اين معلم اخلاق و عواملي که در آموزش و پرورش بهتر موثر است، بيان مي شود. در نوشتار پيش رو سعي گرديده برخي جوانب ديدگاه شيخ اجل درباره تعليم و تربيت شامل محيط، توارث، نقش اختلافات فردي، تاثير کسب علم و دانش در رفتار، زمان يادگيري، افزايش اعتماد به نفس، نقش تنبيه و تشويق در تغيير رفتار، نقش پذيري، و همچنين تاثير زمان در يادگيري در کودکان و نوجوانان هر چند مختصر و کوتاه مورد بررسي قرار گيرد.

 
کلید واژه: سعدي، تعليم و تربيت، يادگيري، محيط
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 1417   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی