فلسفه براي کودکان برنامه اي است که مي کوشد مسائل اصلي فلسفي را به زبان داستان براي کودکان طرح و راهي به سوي تفکرات نهفته در پشت داستان ها پيدا کند. بر اين اساس، ادبيات رکن اصلي پيشبرد فبک و داستان بهترين روش در تشويق و بر انگيختن کودکان براي مطالعه متون انتزاعي و ادبي محسوب مي شود. در اين زمينه گلستان سعدي نمونه اي عالي است که با زباني نرم و ساده و روان، مفاهيم عميق تربيتي و اخلاقي را براي مردم همه اعصار بيان کرده است. به عبارت ديگر، اگرچه گلستان، اثري تعليمي به شمار مي آيد اما براي مخاطب کودک نوشته نشده است. با اين حال در بر دارنده مضامين و انديشه هايي است که در صورت بازسازي مي تواند در نظام آموزشي امروز و تربيت کودکان موثر واقع شود. همچنين مطالعه گلستان خواننده را متوجه عمق انديشه سعدي و اهميت آن مي سازد. از اين رو، داستان هاي گلستان را مي توان در آموزش کودکان و تعليم معاني ارزشمند فکري به آنان به کار گرفت. پژوهش حاضر کوشيده است تاثير داستان هاي گلستان را بر تربيت کودکان با توجه به مباني فلسفه براي کودکان با روش توصيفي- تحليلي بررسي نمايد.