برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

چگونگي انعکاس مضامين تعليمي در بوستان سعدي و نگاره هاي بهزاد

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: احمدي پيام رضوان*
 
 *دانشگاه سمنان، دانشکده هنر
 
عنوان همایش: همايش بين المللي شرق شناسي، فردوسي و فرهنگ و ادب پارسي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  دانشگاه دولتي ايروان ارمنستان با موسسه سفيران فرهنگي مبين
زمان:  1395دوره 1
 
 
چکیده: 

ادبيات منظوم فارسي و نگارگري دو قطب روايتگر ارزشمند در فرهنگ ايراني هستند. انسان و مضامين تعليمي و حکمت آموز مرتبط با وي از موضوعات مطلوب شعر و نقاشي مي باشند. نوشتار حاضر به دنبال بررسي چگونگي بيان مضامين تعليمي از سوي هنرمند و اديب در دو مقوله نقاشي ايراني- اسلامي و ادبيات منظوم پارسي (بوستان) است و کيفيت هاي لحاظ شده در بيان مضمون اصلي از سوي نقاش (بهزاد) و شاعر (سعدي) را مطرح مي نمايد.
نتايج به دست آمده در اين راستا، بيان مي دارند که موضوعات تعليمي و پندآميز زمينه مناسبي براي شعر و تصويرگران بوده است و به دليل در خود داشتن پيام هاي اخلاقي اي که انسان مخاطب اصلي آن ها قرار مي گرفته از حساسيت ويژه در بيان هنري و ادبي برخوردار بوده اند. در اين حوزه شاعر (سعدي) به واسطه داشتن دامنه ابزاري ادبي وسيع تر که زبان و قالب هاي شعري و صناعات ادبي سرلوحه آن ها هستند از محدوديت کمتري برخوردار بوده است. اما هنرمند تصويرگر (بهزاد) به دليل داشتن محدوديت هاي ابزاري و تصويري در مسيري گام برداشته که اوج داستان را در هر مضموني به تصوير درآورده است. همچنين در برخي موارد هنرمند جهت به کمال رسانيدن بيان خويش گزيده اي از ابيات حکايت اصلي را در ترکيب بندي نگاره هاي خويش به مدد گرفته است. بطور کلي دريافت هنرمند از حکايات ادبي و انعکاس آن ها در بيان تصويري اش قابل تامل است و الزاما از ابتدا تا انتهاي حکايت با شاعر همگام نمي شود و دريافت دروني خود از کل مضمون را به نمايش گذاشته است. اطلاعات گردآوري شده در نوشتار پيش رو به شيوه تحليلي- توصيفي مورد بررسي قرار گرفته اند
.

 
کلید واژه: مضامين تعليمي، سعدي، بهزاد، تصويرگري، بوستان
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 151   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی