مشخص شده است که سرمايه روانشناختي روي طيف گسترده اي نتايج فردي و اجتماعي همچون مسووليت پذيري فردي واجتماعي تاثير مثبت دارد. همچنين علاوه بر کارکردهاي رفتار سازماني سرمايه روانشناختي مشخص شده است که سرمايه روانشناختي تلويحات مهمي نيز براي مديريت منابع انساني دارد. بنابراين گسترده سرمايه روانشناختي ميتواند بر طيف وسيعي از قلمروهاي علمي سايه افکند و مورد استفاده پژوهشگران و افراد اجرايي در تحقق ظرفيتهاي مثبت روانشناختي افراد در دستيابي به مطلوب ترين دستاورد قرار گيرد. دوران نوجواني زمان ارزشمندي براي يادگيري مسووليت پذيري اجتماعي است، زيرا در اين دوران است که فرد دوست دارد استقلال بيشتري داشته باشد و بايد تصميماتي درباره برخي از ارزش ها و روش هاي رفتاري خود بگيرد. يکي از فاکتورهاي اصلي که مي تواند به انتخاب هاي نوجوانان پختگي ببخشد، ميزان مسووليت آنها در کارهاي شخصي و اجتماعي است. در اين راستا، اين پژوهش به بررسي رابطه بين سرمايه هاي روانشناختي و مسووليت پذيري فردي و اجتماعي در بين نوجوانان پرداخته است.نتايج تحقيق بطور کلي بيانگر اين است اگر چه مسووليت پذيري در مدرسه و مسووليت پذيري فردي در ميان دختران بيش از پسرها بود اما، مسووليت پذيري اجتماعي پسرها بيش از دختران مي باشد. بعلاوه مسووليت پذيري اجتماعي و فردي و مسووليت پذيري در مدرسه رابطه معني داري با سرمايه ها روانشناختي دارد.