نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان: 

واکاوی پرورش مهارت های سواد رسانه ای انتقادی کودکان و چگونگی سیر تحول تفکر انتقادی آن ها از طریق برنامه P4C

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: كيارسي سميه*,قائدي يحيي,ضرغامي سعيد,منصوريان يزدان
 
 *دانشگاه آزاد، واحد شادگان
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي روانشناسي و علوم تربيتي
نوع همایش:  دانشگاه آزاد اسلامي
حامی:  دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شادگان
زمان:  1394دوره 2
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تبيين طرح عملياتي پرورش مهارت هاي سواد رسانه اي انتقادي کودکان با استفاده از برنامه آموزش فلسفه براي کودکان (p4c) و نيز بررسي و ارائه مدلي پيشنهادي از تحول تفکر انتقادي دانش آموزان پسر گروه سني 6 تا 12 ساله مي باشد. به اين منظور از چند نمونه از انيميشن ها و بازي هاي رايانه اي محبوب کودکان استفاده شد. از سوي ديگر پژوهشگران با در نظر داشتن مفهوم، چيستي، ويژگي ها و عناصر دو بعد تفکر انتقادي (مسوولانه و فراشناختي) و نيز شش ديدگاه معرفت شناسي (خود مرکز گرا، پس از مرکزگرايي، پيش از نسبي گرايي، نسبي گرايي، پس از نسبي گرايي و پيش از بين الاذهاني و بين الاذهاني) اين بررسي را انجام دادند. جامعه آماري پژوهش حاضر متشکل از 48 دانش آموز پسر مقطع پيش دبستاني و پايه هاي اول تا پنجم مقطع ابتدايي دبستان هاي دولتي شهر دزفول است که به صورت نمونه گيري خوشه اي تصادفي در چندمرحله از ميان مناطق سه گانه آموزش و پرورش به طور تصادفي انتخاب شده اند. براي دستيابي به هدف هاي پژوهش از روش کيفي نظريه زمينه اي و براي جمع آوري داده ها از ابزاري همچون مشاهده، مصاحبه و تهيه چک ليست استفاده شده است. دو گروه طي 20 جلسه هفتگي، به مدت يک ساعت در حلقه اجتماع پژوهشي به بحث درباره دو حوزه از سواد رسانه اي (آگاهي از خشونت و کليشه هاي جنسيتي-اجتماعي) پرداختند. با استفاده از تحليل يافته هاي پژوهش مي توان گفت که رشد تفکر انتقادي کودکان در دو حوزه مورد نظر از سواد رسانه اي از طريق فرايندهايي چون محو، تخصيص و انتقال يا گذر در سنين مختلف در چارجوبي ويژه اتفاق مي افتد.

 
کلید واژه: تفکر انتقادي، سواد رسانه اي انتقادي، رويکردهاي معرفت شناسي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 248   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی