برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی روند تحولات تربیت معلم در ایران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: عبدالخاني علي*,عبدالخاني سكينه,حمادي حميد
 
 *دانشگاه خوارزمي تهران
 
عنوان همایش: كنفرانس ملي روانشناسي و علوم تربيتي
نوع همایش:  دانشگاه آزاد اسلامي
حامی:  دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شادگان
زمان:  1394دوره 2
 
 
چکیده: 

در پژوهش حاضر با توجه به تغييراتي که در نظام پذيرش و جذب تربيت معلم صورت گرفته، سعي شد تغييرات و تحولاتي که تربيت معلم در نظام تعليم و تربيت کشور ايران پيداکرده شناسايي و ويژگي هاي بارز هر دوره مورد بررسي قرار گيرد. اين پژوهش در چارچوب رويکرد کيفي و با استفاده از روش تحقيق مطالعه موردي، با بررسي و تحليل اسناد موجود در پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و همچنين پايگاه هاي اينترنتي و مقالات صاحب نظران و محققان صورت گرفته است. بررسي اسناد و مدارک موجود نشان مي دهد که تربيت معلم در تحت عناوين مختلف و اهداف متنوعي در بازه هاي زماني مختلف دچار تغييرات گوناگوني شده است که مي توان به صورت زير دسته بندي نمود: الف) قبل از پيروزي انقلاب اسلامي: تاسيس دارالمعلمين و دارالمعلمات و ديگر مراکز تربيت معلم (1312-1297) تاسيس دانشسراهاي مقدماتي و عالي و ديگر مراکز و تصويب قانون تربيت معلم (1357-1312) ب) بعد از پيروزي انقلاب اسلامي: بازنگري در برنامه هاي تربيت معلم و گسترش مراکز (1381-1358) رويکردهاي مختلف به تربيت و تامين معلم، محدود شدن تدريجي مراکز تربيت معلم (1387-1381) توقف موقت پذيرش دانشجو در مقطع کارداني، لغو موقت قانون متعهدين خدمت در آموزش وپرورش (تصويبي 1369) (1391-1387) تصويب اساسنامه و تاسيس دانشگاه فرهنگيان (1391 تاکنون).

 
کلید واژه: تربيت معلم، مراکز تربيت معلم، دانشسرا، دانشگاه فرهنگيان
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 775   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی