تحقيق حاضر با هدف بررسي مقايسه تاثير آموزش هاي اکتشافي و فراشناخت بر پيشرفت تحصيلي و انگيزه پيشرفت درس علوم دانش آموزان پايه چهارم مقطع ابتدايي شهرستان مسجدسليمان انجام گرفت. اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي است و به پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه اجرا شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهرستان مسجدسليمان مي باشد. در اين تحقيق ابتدا يک مدرسه از ميان مدارس ابتدايي انتخاب و سپس دو کلاس هاي چهارم يک کلاس براي گروه اکتشافي و يک کلاس براي گروه اختصاص يافت. حجم نمونه در هر کلاس 30 نفر بودند. پيش آزموني محقق ساخته روي هر دو گروه اجرا شد و سپس به مدت 15 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. در نهايت از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و نتايج بدست آمده مورد تجزيه تحليل قرار گرفتند. نتايج بدست آمده از اين پژوهش نشان داد که بين ميانگين پيشرفت تحصيلي و انگيزه پيشرفت دانش آموزاني که با روش اکتشافي آموزش مي بينند و دانش آموزاني که با روش فراشناخت آموزش مي بينند تفاوت وجود دارد.