برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی کج فهمی های دانش آموزان در قانون هس، انرژی آزاد گیبس و درصد خلوص

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: اناركي فيروز اعظم*,حميدي فريده,حسين طلايي اعظم
 
 *دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي
 
عنوان همایش: كنفرانس علمي پژوهشي راهكارهاي توسعه و ترويج آموزش علوم در ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  دانشگاه پيام نور گله دار فارس
زمان:  1394دوره 1
 
چکیده: 

در پژوهش حاضر که جهت بررسي کج فهمي هاي دانش آموزان در مباحث قانون هس، انرژي آزاد گيبس و درصد خلوص به کار برده شد، ابتدا سوالاتي مرتبط با اين موضوعات با استفاده از نمونه گيري تصادفي خوشهاي بين 30 نفر از دانش آموزان جهت پايايي سوالات اجرا شد. با توجه به ضريب تمييز، ضريب دشواري، هماهنگي دروني سوالات و مقدار آلفاي کرونباخ (0.791)، مشخص شد که سوالات طرح شده با اهداف آموزشي بيان شده انطباق دارند. اين آزمون بر روي 152 نفر از دانش آموزان سال چهارم مقطع متوسطه شهرستان دلفان اجرا شد، پاسخ هاي دانش آموزان با استفاده از سطح معني داري و کاي اسکوئر و نتايج آماري مورد بررسي قرار گرفت و کج فهمي هاي آن ها شناسايي شد. نتايج داده ها نشان مي دهد که بسياري ازموضوعات شيمي نياز به استفاده از محاسبات دارد، که در اين پژوهش قانون هس و درصدخلوص بيشتر جنبه رياضي دارد، مي توان گفت دليل کج فهمي دانش آموزان اين است که آنها احساس مي کنند که يک فرمول متناسب به همه وجود دارد. هنگامي که مفاهيم کمي تغيير يا مفاهيم جديد بيان مي شود مسائل به وجود مي آيند و دانش آموزان قادر به ايجاد ارتباط بين مفاهيم نيستند. اگر آنها قادر به انتخاب الگوريتم مناسب و يا دستکاري معادلات براي دستيابي به راه حل مناسب نباشند نمي توانند مسائل را حل کنند. محتواي دانش شيمي اغلب مبتني بر سوالات رياضي بيان شده است. اين سوالات معموال شکل مساله ها مي گيرند که براي دانش آموزان شيمي، حساب مساله اصلي است.

 
کلید واژه: کج فهمي، دانش آموزان، کتاب شيمي سال سوم دبيرستان
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 198   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی