برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی تاثیر فضا بر ذهن انسان، با رویکرد مکان یادگیری خلاق در فضاهای آموزشی تیپ نوسازی مدارس

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: بذرافشان فاطمه*,باور سيروس
 
 *دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرج
 
عنوان همایش: کنفرانس سالانه پژوهش هاي معماري، شهرسازي و مديريت شهري
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه معماري و شهرسازي سفيران راه مهرازي
زمان:  1394دوره 1
 
چکیده: 

خلاقيت موهبتي است که در تمام انسان ها بالقوه موجود است اما ظهور و گسترش آن مستلزم و منوط به شرايط مناسب است. محيط و فضاي فيزيکي که انسان در آن حضور مي يابد يکي از گزينه هاي مورد توجه در جهت پرورش و رشد خلاقيت در انسانها مي باشد. مدارس يکي از فضاهاي اصلي حضور افراد در سنين کودکي و نوجواني در زندگي اجتماعي افراد مي باشد. رشد خلاقيت در سنين کودکي و نوجواني يکي از مهمترين نکات مورد توجه در طول زندگي انسانها ست زيرا ميزان رشد خلاقيت افراد جامعه سبب تغيير در کيفيت زندگي فردي و اجتماعي آنها مي گردد. با توجه به اينکه هر فضايي بسته به عملکرد و نقش آن در کل مجموعه مي بايست داراي ويژگيهايي خاص خود باشد، يکي از ويژگي هاي مهم مدارس برخوردار بودن از فضاهايي است که حس خلاقيت را در دانش اموزان برانگيخته و آن را پرورش دهد تا مدرسه مکان يادگيري خلاق گردد. نتيجه تحقيق حاکي از آن است که دستيابي به اين اهداف ديگر نمي تواند در قالب قبلي معماري تيپ مدارس که همان کلاس-راهرو بود قرار گيرد. فضاهاي مدارس بايد به مانند جشنواره هاي از کنجکاوي، تخيل، تجسم، بازي سازي و در نهايت مکان خلاقيت کودکان گردد.

 
کلید واژه: فضاي معماري، مکان يادگيري، خلاقيت، مدارس
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 546   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی